Nieuw fietskoerierproject voor stadsdistributie in Mechelen

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De Mechelse burgemeester Bart Somers prees het creatieve ondernemerschap dat oplossingen aanreikt “voor een stad die groeit en modern en vernieuwend wil zijn”. Volgens Mechels schepen voor Mobiliteit, Marina De Bie, beantwoordt het project aan de uitdaging op het vlak van distributie in een stedelijk weefsel. “Eén van de uitdagingen is om wat de binnenstad betreft bereikbaarheid en leefbaarheid met elkaar te verzoenen. Daarom moeten we de distributie heroriënteren. Uit cijfers blijkt dat elk gezin wekelijks 0,6 leveringen ontvangt. Het potentieel is dus aanwezig.” 

Zo’n 70% van die leveringen weegt minder dan 100 kilogram, zodat ze in aanmerking komen voor levering met vrachtfietsen. Een bijkomende uitdaging is het terugdringen van de CO2-uitstoot. Schepen van Economie, Wim Jorissen, ziet in de komst van de fietskoeriers ook een kans voor de lokale handelaren om zich op het domein van e-commerce te begeven. “In plaats van zich door e-commerce uit de markt te laten drukken, kunnen ze zich zelf op e-commerce toeleggen en de fietskoeriers kunnen daarbij helpen.” 

KRACHT

Mechelen is partner van het Europese project ‘Cyclelogistics Ahead’, dat als doel heeft om fietskoeriers in steden te ondersteunen, wat dus ook het geval is voor ECOkoeriers. Duurzame stadsdistributie was ook één van de meerwaardenetwerken die onderzocht en gefaciliteerd werden in het kader van het KRACHT-project van de vzw ConnAct.

“Het project toont de kracht aan van een gestructureerde samenwerking tussen lokale overheden enerzijds en innovatieve ondernemingen anderzijds. Met de ECOkoeriers bieden verschillende partners een ecologisch alternatief voor gemotoriseerde leveringen binnen een economisch rendabel model”, zeggen initiatiefneemsters Inneke Vos en Veerle De Wael. Met hun ‘start-up IV-ent’ staan ze in voor de coördinatie van de ECOkoeriers. Ze stellen ook een fietskoerier te werk die ze zelf opleiden.

Ervaring met vrachtfietsen

Partner Bubble Post heeft al heel wat ervaring op het vlak van stadsdistributie met vrachtfietsen. Het bedrijf werd opgericht in Gent in 2013 en is ondertussen actief in Sint-Niklaas, Antwerpen, Brussel en Kortrijk, waar het oplossingen biedt voor de last-mile. Het maakt gebruik van elektrisch ondersteunde vrachtfietsen met een laadvermogen tot 300 kilogram en 2 m³ volume.

Ook gekoeld transport is mogelijk voor onder meer bevoorrading van horecazaken. Bubble Post gaat in Mechelen voorlopig van start met één koerier, maar volgens business developer Felix Vanvuchelen zal het aantal koeriers na de zomer snel uitgebreid worden. Het bedrijf heeft nog uitbreidingsplannen naar Leuven, Brugge en Oostende, waar het nog deze maand aan de slag gaat. Later komen ook nog Hasselt, Namen, Luik, Bergen en Charleroi aan de beurt. Tegen eind dit jaar staan ook nog verschillende steden in Nederland op het programma.

Draaischijf aan E19

Logistiek- en transportbedrijf ODTH faciliteert ECOkoeriers met het ter beschikking stellen van ruimte in zijn cityHUB langs de E19 in Mechelen-Zuid op enkele kilometers van het stadscentrum. Die ruimt dient als draaischijf voor het project van waaruit de pakjes gebundeld en verzonden worden. “Ze kunnen hier op een flexibele manier over ruimte beschikken die kan aangepast worden naargelang de volumes toenemen”, zegt zaakvoerder Jos De Wael. Hij ziet ook al mogelijkheden om goederen aan te voeren via de binnenvaartterminal in Willebroek, waar ODTH aanpalend eveneens over logistieke infrastructuur beschikt.

ECOkoeriers start binnenkort met een proefproject op de Mechelse zaterdagmarkt. Marktbezoekers zullen er (voorlopig) gratis hun boodschappen kunnen achterlaten in een centraal drop-offpunt, van waaruit ze door de koeriers naar een randparking worden gebracht. Tegen betaling kunnen de boodschappen ook thuis afgeleverd worden.

De stad Mechelen gaat de koeriers inzetten voor eigen leveringen en er worden gesprekken gevoerd met de ziekenhuizen in het Mechelse voor het transport van bloedstalen. “De stad ondersteunt het pilootproject in het kader van het Cyclelogistics project, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat we dat blijven doen. We zijn overtuigd dat het project voldoende potentieel heeft om op eigen benen te staan”, besluit schepen De Bie.