Alban François (Lineas): “Nieuwe strategie vormgeven mooie kans”

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
20221028 Alban François Lineas
Alban François, networkmanager van spooroperator Lineas © Lineas

Sinds 2019 werkt Alban François bij spooroperator Lineas. In zijn nieuwe functie als networkmanager concretiseert hij sinds kort de nieuwe strategie mee van CEO Bernard Gustin. 

Alban François begon zijn carrière bij Defensie in het luchttransport bij de 15e Wing in Melsbroek. Daarna werkte hij twee jaar op de aankoopdienst van Brussels Airlines om vervolgens de leiding te nemen van Brussels Airlines Cargo. Daar bleef hij een drietal jaren tot de overname van Brussel Airlines door Lufthansa.

Van fruit naar transport

“Brussels Airlines Cargo ging toen op in Lufthansa Cargo en voor mij was dat het moment om iets anders te gaan doen”, vertelt François. Van Brussels Airlines stapte hij over naar Greenyard, groothandel in groenten en fruit, waar hij verantwoordelijk was voor ‘Transport Operations Excellence’ voor de afdeling Fresh over alle landen, met een vrij groot pakket zeevracht en wegvervoer. Daar bleef hij een jaar tot de CFO van Lineas hem overhaalde om naar de spooroperator over te stappen.

“Ik had al ervaring opgedaan in luchtvracht, in zeevracht en wegvervoer. Het spoor leek me boeiend omdat het de meest groene vervoermodus is met nog een enorm potentieel in de logistieke keten. De wegen zijn gesatureerd terwijl er nog een enorme spoorinfrastructuur onderbenut blijft. We kunnen het spoor beter benutten door onder meer de interval tussen treinen te optimaliseren. Er is ook nog veel inefficiëntie in het spoor door de complexe en Europees niet gestandaardiseerde wetgeving”, legt hij uit.

Financiële functie

François begon zijn carrière bij Lineas als verantwoordelijke Controlling & Business Intelligence. “Dat was een financiële functie van waaruit ik mee de businessplannen opmaakte en de strategische dossiers zoals de transformatieprojecten, de sale-and-lease-backoperaties, enzovoort”, vertelt hij.

Verspreid vervoer

Met de komst van Bernard Gustin als nieuwe CEO begin dit jaar, kwam er ook een nieuw businessplan. “Toen Bernard Gustin dat plan voorstelde, vond ik dat zo geweldig dat ik er een rol in wilde spelen. Het plan mee concretiseren, zag ik als een mooie opportuniteit”, zegt François. Als networkmanager mag hij nu mee de nieuwe strategie uitwerken.

“Enkele zaken uit die nieuwe strategie zijn onder meer een aparte set-up voor Single Wagon Loads of verspreid vervoer, een focus op massificatie binnen corridors en op internationale groei voor bloktreinen. We moeten afstappen van een opportunistische approach waarbij het portfolio bestaat uit een som van individuele producten gelanceerd op vraag van de klant. We moeten overstappen op een strategische approach waarbij we een netwerk uittekenen waarop we de individuele lijnen optimaal gaan ‘nesten’. Het voordeel daarvan is een hogere productiviteit, een stabieler productiemodel en dus een hogere betrouwbaarheid”, gaat François verder.

Bruggenbouwer

“Ik ben ook verantwoordelijk voor de langetermijn-netwerkstrategie zoals waar en hoe we verder ontwikkelen. Alles in het spoor neemt tijd zoals rijpaden bestellen en treinbestuurders en locomotieven vinden. Of dit een belangrijke functie is? Ik zie mezelf vooral als bruggenbouwer met de commerciële en operationele departementen. Ik wil stabiliteit brengen binnen de operaties, met kwaliteitsvolle producten die de sales mooi kan verkopen”, besluit hij.