Footprint inc. en Marine testen 3D-printers aan boord voor onderdelen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Aagje Rappé (Footprint inc.), Eveline Buyck (De Blauwe Cluster) en Tim Hertsens (Belgische Marine)
Aagje Rappé (Footprint inc.), Eveline Buyck (De Blauwe Cluster) en Tim Hertsens (Belgische Marine) © Footprint Inc.

Footprint inc. uit Brugge installeert op marineschepen 3D-printers voor reserveonderdelen. De test, die tot verdere maritieme toepassingen kan leiden, verloopt in partnerschap met De Blauwe Cluster binnen een Europees militair innovatieproject.

Het is een hele logistieke opdracht om op zee technische reserveonderdelen bij te hebben of te laten bezorgen. Daarom is er in de maritieme wereld grote interesse voor het 3D-printen van onderdelen volgens de specifieke behoefte van het moment. Onder meer de Noorse scheepvaartgroep Wilhelmsen nam hiervoor al een initiatief.

Dicht bij huis zetten nu ook Footprint inc. uit Brugge en de Marine een testproject voor deze vorm van logistieke ondersteuning op. Dat gebeurt via een partnerschap met De Blauwe Cluster binnen het Europese LEVIATAD-project (Level 1 Accelerator for Defence Sector), dat zich specifiek richt op de integratie van 3D-printtechnologie in marineoperaties. Bij een succesvolle afronding zal Footprint inc. niet alleen een significante impact hebben op de logistieke processen binnen de Marine, maar ook de weg vrijmaken voor andere maritieme toepassingen en daarbuiten.

Golfslag

Het centrale onderdeel van de strategie is een 3D-printer aan boord gericht op het produceren van essentiële reserveonderdelen. Er wordt uitgekeken naar de testen en onderzoeken van het printproces, dat onderhevig is aan golven, stromingen en verschillende weersomstandigheden.

Een belangrijk aspect is de integratie van 3D-printtechnieken in bestaande productieprocessen. “Door tussenstukken in te scannen, het design op punt te zetten en er een digital twin van te maken, kan er op termijn ook geprint worden via licentieovereenkomsten”, zegt Aagje Rappé van Footprint inc. “Hiervoor kan bijvoorbeeld gewerkt worden met blockchaintechnologie. Dat aspect van het project kan de efficiëntie van maritieme operaties aanzienlijk verhogen en nieuwe normen in de sector stellen. Daarnaast maakt print on demand de scheepvaart ook duurzamer.”

Footprint inc. en Marine testen 3D-printers aan boord voor onderdelen – Flows

Footprint inc. en Marine testen 3D-printers aan boord voor onderdelen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Aagje Rappé (Footprint inc.), Eveline Buyck (De Blauwe Cluster) en Tim Hertsens (Belgische Marine)
Aagje Rappé (Footprint inc.), Eveline Buyck (De Blauwe Cluster) en Tim Hertsens (Belgische Marine) © Footprint Inc.

Footprint inc. uit Brugge installeert op marineschepen 3D-printers voor reserveonderdelen. De test, die tot verdere maritieme toepassingen kan leiden, verloopt in partnerschap met De Blauwe Cluster binnen een Europees militair innovatieproject.

Het is een hele logistieke opdracht om op zee technische reserveonderdelen bij te hebben of te laten bezorgen. Daarom is er in de maritieme wereld grote interesse voor het 3D-printen van onderdelen volgens de specifieke behoefte van het moment. Onder meer de Noorse scheepvaartgroep Wilhelmsen nam hiervoor al een initiatief.

Dicht bij huis zetten nu ook Footprint inc. uit Brugge en de Marine een testproject voor deze vorm van logistieke ondersteuning op. Dat gebeurt via een partnerschap met De Blauwe Cluster binnen het Europese LEVIATAD-project (Level 1 Accelerator for Defence Sector), dat zich specifiek richt op de integratie van 3D-printtechnologie in marineoperaties. Bij een succesvolle afronding zal Footprint inc. niet alleen een significante impact hebben op de logistieke processen binnen de Marine, maar ook de weg vrijmaken voor andere maritieme toepassingen en daarbuiten.

Golfslag

Het centrale onderdeel van de strategie is een 3D-printer aan boord gericht op het produceren van essentiële reserveonderdelen. Er wordt uitgekeken naar de testen en onderzoeken van het printproces, dat onderhevig is aan golven, stromingen en verschillende weersomstandigheden.

Een belangrijk aspect is de integratie van 3D-printtechnieken in bestaande productieprocessen. “Door tussenstukken in te scannen, het design op punt te zetten en er een digital twin van te maken, kan er op termijn ook geprint worden via licentieovereenkomsten”, zegt Aagje Rappé van Footprint inc. “Hiervoor kan bijvoorbeeld gewerkt worden met blockchaintechnologie. Dat aspect van het project kan de efficiëntie van maritieme operaties aanzienlijk verhogen en nieuwe normen in de sector stellen. Daarnaast maakt print on demand de scheepvaart ook duurzamer.”