Israël wil scheepvaart Rode Zee beveiligen na dreiging Houthi-rebellen

Nieuws, Scheepvaart
Koen Dejaeger
The Dwight Eisenhower Carrier Strike Group
The Dwight Eisenhower Carrier Strike Group © US Central Command

Temidden van het Israëlisch-Palestijns conflict wil Israël het scheepvaartverkeer in de Rode Zee zelf beveiligen als er geen internationaal initiatief daartoe komt. De sjiitische Houthi-rebellen in Jemen dreigen ermee alle schepen die op weg zijn naar Israël, aan te vallen. Intussen passen de rederijen hun vaarroutes aan.

De door Iran gesteunde Houthi-rebellen in Jemen hebben sinds het uitbreken van de oorlog tussen Israël en Hamas al aanvallen met onder meer drones en raketten uitgevoerd op meerdere schepen in de Rode Zee. De Houthi-rebellen dreigen er nu mee alle schepen die op weg zijn naar Israël, de doortocht door de Rode Zee te verhinderen. Alleen vrachtschepen met hulpgoederen voor de Gazastrook zullen doorgelaten worden, klinkt het zaterdagavond in een verklaring die werd meegegeven voor persagentschap Belga.

Israël van zijn kant kondigde daarop aan dat het klaar is om te reageren op elke mogelijke dreiging van de Houthi-rebellen. Israëlisch veiligheidsadviseur Tzachi Hanegbi deelde mee aan CNN dat de internationale gemeenschap de tijd krijgt om zich te organiseren – gezien het een internationaal probleem is – maar dat het land alles zal doen om de commerciële scheepvaart in de regio te vrijwaren.

Drones neergehaald

De Verenigde Staten hebben meerdere oorlogsschepen in de regio, die ook al zijn tussengekomen. Zo kon de ‘USS Carney’ hulp bieden aan enkele commerciële schepen die onder vuur werden genomen vanuit Jemen. Het Amerikaanse oorlogsschip slaagde erin diverse drones uit de lucht te halen.

Dit weekend (9-10 december 2023) heeft ook een Frans fregat in de Rode Zee twee drones kunnen neerhalen die op het schip afkwamen vanaf de kust van Jemen. De twee “duidelijke bedreigingen” werden zaterdagavond onderschept en vernietigd door het fregat ‘Languedoc’, dat opereert in de Rode Zee. Dat zei de algemene staf van het Franse leger in een verklaring die werd verspreid door Belga.

Volgens het leger vonden de twee onderscheppingen plaats zaterdagavond om 23.30 uur en zondag om 1.30 uur in Jemen, 110 kilometer uit de kust in de buurt van de stad Hodeida.

Rederijen

Intussen passen de rederijen hun vaarroutes aan. Zo vindt de Israëlische rederij ZIM het te gevaarlijk om langs de kust van Jemen te varen omwille van het risico op aanvallen door Houthi-rebellen, Iraanse drones of Somalische piraten. De beslissing volgt na de kaping van het autoschip ‘Galaxy Leader’ in de Rode Zee op 19 november. Deze car carrier vaart voor de Japanse rederij NYK Line, maar is eigendom van Ray Car Carriers. Die eigenaar is gevestigd op het Eiland Man, maar wordt gecontroleerd door de Israëlische zakenman Abraham Ungar.

Niet veel later werd het containership ‘CMA CGM Symi’ (15.264 teu) beschadigd na een aanval door een Iraanse drone. Dat schip werd aangevallen omdat het een Israëlische connectie heeft. De Franse carrier CMA CGM huurt die neopanamax van Eastern Pacific Shipping (EPS) uit Singapore, dat in handen is van de Israëlische reder Idan Ofer.

Maersk wijzigt het vaarschema van enkele schepen die van Israëlische eigenaars als XT Shipping gehuurd worden. Om de veiligheid van de bemanning te verzekeren, zal het gecharterde schip ‘Lisa’ (4.256 teu) uit de Blue Nile Express tussen India, Jebel Ali, Khalifa Seaport (Abu Dhabi), Salalah, Djibouti, King Abdullah en Jeddah niet tot de Rode Zeebestemmingen varen en al in de Omaanse hub Salalah alle containers voor Djibouti, King Abdullah en Jeddah lossen.

Israël wil scheepvaart Rode Zee beveiligen na dreiging Houthi-rebellen – Flows

Israël wil scheepvaart Rode Zee beveiligen na dreiging Houthi-rebellen

Nieuws, Scheepvaart
Koen Dejaeger
The Dwight Eisenhower Carrier Strike Group
The Dwight Eisenhower Carrier Strike Group © US Central Command

Temidden van het Israëlisch-Palestijns conflict wil Israël het scheepvaartverkeer in de Rode Zee zelf beveiligen als er geen internationaal initiatief daartoe komt. De sjiitische Houthi-rebellen in Jemen dreigen ermee alle schepen die op weg zijn naar Israël, aan te vallen. Intussen passen de rederijen hun vaarroutes aan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login