H. Van Driessche: “Met Brabo dé dienstverlener zijn in haven”

Flowsmagazine, Scheepvaart
Te gast
Herman Van Driessche
Herman Van Driessche © Brabo

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Herman Van Driessche van Brabo, de maritieme dienstverlener gespecialiseerd in het loodsen, beloodsen, meren en ontmeren van schepen, kijkt naar bijkomende services.

“Met Brabo willen we dé dienstverlener zijn in de haven”, zegt CEO Herman Van Driessche.“Brabo Group is opgericht in 1931 en telt vandaag circa 300 medewerkers. Binnen het Antwerpse havengebied is de groep verantwoordelijk voor de concessie ‘beloodsen, meren en ontmeren’ en het opruimen van oliecalamiteiten. Ook in Oostende, Zeebrugge en op het Zeekanaal Brussel-Schelde worden een of meerdere van die activiteiten uitgeoefend. Naast die coreactiviteiten biedt Brabo Group nog andere diensten aan zoals het verhuur van fenders (stootkussens), transport over water en brandwachten aan boord van zeeschepen. De groep kijkt ook steeds nadrukkelijker naar dat soort van extra service.”

“We stellen alles in het werk om onze ‘operational excellence’ te blijven bevestigen. We zijn fier op wat we doen en we willen in eerste instantie de haven zelf, maar daarnaast ook al onze klanten een zo goed mogelijke service bieden. We stevenen af op onze honderste verjaardag, en we willen graag blijven groeien. Dat doen we door te vernieuwen en door innovatie te betrekken in onze coreactiviteiten.”

“We zijn ook al geruime tijd aan het bekijken om bijkomende dienstverlening aan te bieden, die uiteraard moet aansluiten met  wat we vandaag doen. De link met het water hebben we er graag bij. Zo hebben we recent Brabo Maritime Services opgericht, waar we het Nederlandse Daen Maritiem Service (DMS) in hebben ondergebracht. DMS biedt projectgerichte oplossingen aan dankzij een combinatie van kennis en gespecialiseerde (kraan-)pontons en ander gespecialiseerd materieel. Dat willen we ook als extra aanbieden aan onze klanten”, aldus Van Driessche, die bevestigt dat het bedrijf kandidaat is van de Antwerpse Waterbus samen met hun partner XO – Boating (de finale beslissing van de aanbesteding was bij het ter perse gaan nog niet geweten, red.).

Van Driessche ziet evenwel nog voldoende uitdagingen, zowel internationaal als lokaal. “We komen uit een periode met corona, met een zware impact op onze maatschappij. We zien ook vooral door de verschillende internationale geopolitieke situaties, dat het niet makkelijk is om in te schatten wat de toekomst zal brengen. Wij blijven wel steeds positief en surfen mee op het sentiment van de haven. Als het met onze klanten goed gaat, dan gaat het bij ons ook normaliter goed. En andersom ook uiteraard.”

Dichter bij huis verwijst Van Driessche naar de energiecrisis en het tekort aan personeel. “In heel de omschakeling naar meer duurzaamheid draagt ook Brabo zijn steentje bij. Zo hebben we een prototype ontwikkeld van een elektrische winchwagen (hulpmiddel bij het meren en ontmeren), maar in de praktijk zijn er toch wel wat uitdagingen om die operationeel efficient te krijgen.”

“Ook het vinden van nieuwe collega’s is een uitdaging. Bij Brabo zijn er echter toekomstperspectieven voor nieuwe collega’s. Zo kunnen bootmannen doorgroeien naar loods via een specifiek ontwikkeld opleidingstraject. We hebben ons eigen opleidingscentrum met eigen simulatoren en simulatoren van andere stakeholders binnen de haven. Via onze eigen simulatoren kunnen onze collega’s zich verder bekwamen in hun vak. Daarnaast hebben we met Brabo Academy ook plannen om dit nog meer open te stellen voor externe klanten.”

H. Van Driessche: “Met Brabo dé dienstverlener zijn in haven” – Flows

H. Van Driessche: “Met Brabo dé dienstverlener zijn in haven”

Flowsmagazine, Scheepvaart
Te gast
Herman Van Driessche
Herman Van Driessche © Brabo

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Herman Van Driessche van Brabo, de maritieme dienstverlener gespecialiseerd in het loodsen, beloodsen, meren en ontmeren van schepen, kijkt naar bijkomende services.

“Met Brabo willen we dé dienstverlener zijn in de haven”, zegt CEO Herman Van Driessche.“Brabo Group is opgericht in 1931 en telt vandaag circa 300 medewerkers. Binnen het Antwerpse havengebied is de groep verantwoordelijk voor de concessie ‘beloodsen, meren en ontmeren’ en het opruimen van oliecalamiteiten. Ook in Oostende, Zeebrugge en op het Zeekanaal Brussel-Schelde worden een of meerdere van die activiteiten uitgeoefend. Naast die coreactiviteiten biedt Brabo Group nog andere diensten aan zoals het verhuur van fenders (stootkussens), transport over water en brandwachten aan boord van zeeschepen. De groep kijkt ook steeds nadrukkelijker naar dat soort van extra service.”

“We stellen alles in het werk om onze ‘operational excellence’ te blijven bevestigen. We zijn fier op wat we doen en we willen in eerste instantie de haven zelf, maar daarnaast ook al onze klanten een zo goed mogelijke service bieden. We stevenen af op onze honderste verjaardag, en we willen graag blijven groeien. Dat doen we door te vernieuwen en door innovatie te betrekken in onze coreactiviteiten.”

“We zijn ook al geruime tijd aan het bekijken om bijkomende dienstverlening aan te bieden, die uiteraard moet aansluiten met  wat we vandaag doen. De link met het water hebben we er graag bij. Zo hebben we recent Brabo Maritime Services opgericht, waar we het Nederlandse Daen Maritiem Service (DMS) in hebben ondergebracht. DMS biedt projectgerichte oplossingen aan dankzij een combinatie van kennis en gespecialiseerde (kraan-)pontons en ander gespecialiseerd materieel. Dat willen we ook als extra aanbieden aan onze klanten”, aldus Van Driessche, die bevestigt dat het bedrijf kandidaat is van de Antwerpse Waterbus samen met hun partner XO – Boating (de finale beslissing van de aanbesteding was bij het ter perse gaan nog niet geweten, red.).

Van Driessche ziet evenwel nog voldoende uitdagingen, zowel internationaal als lokaal. “We komen uit een periode met corona, met een zware impact op onze maatschappij. We zien ook vooral door de verschillende internationale geopolitieke situaties, dat het niet makkelijk is om in te schatten wat de toekomst zal brengen. Wij blijven wel steeds positief en surfen mee op het sentiment van de haven. Als het met onze klanten goed gaat, dan gaat het bij ons ook normaliter goed. En andersom ook uiteraard.”

Dichter bij huis verwijst Van Driessche naar de energiecrisis en het tekort aan personeel. “In heel de omschakeling naar meer duurzaamheid draagt ook Brabo zijn steentje bij. Zo hebben we een prototype ontwikkeld van een elektrische winchwagen (hulpmiddel bij het meren en ontmeren), maar in de praktijk zijn er toch wel wat uitdagingen om die operationeel efficient te krijgen.”

“Ook het vinden van nieuwe collega’s is een uitdaging. Bij Brabo zijn er echter toekomstperspectieven voor nieuwe collega’s. Zo kunnen bootmannen doorgroeien naar loods via een specifiek ontwikkeld opleidingstraject. We hebben ons eigen opleidingscentrum met eigen simulatoren en simulatoren van andere stakeholders binnen de haven. Via onze eigen simulatoren kunnen onze collega’s zich verder bekwamen in hun vak. Daarnaast hebben we met Brabo Academy ook plannen om dit nog meer open te stellen voor externe klanten.”