Lagere containeroverslag omdat export naar Amerika sputtert

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Containerschepen in Suezkanaal
Containerschepen in Suezkanaal © HLAG

Uit de laatste cijfers van Container Trade Statistics (CTS) blijkt op welke vaargebieden er nog groei is en waar de klad in de volumes zit. De achteruitgang van de containeroverslag in Europa is duidelijk het gevolg van een gedaalde export.

De overslagresultaten van de grootste Europese containerhavens voor de eerste negen maanden van dit jaar, ogen in de meeste gevallen niet zo fraai. Volgens CTS daalde het containerverkeer van, naar en binnen Europa in die periode met 2,6% naar zo’n 39,5 miljoen teu.

Een nadere analyse toont aan waar dat ladingverlies precies zit. In de eerste drie kwartalen kende de overzeese export van beladen containers een daling van 7,8% naar 14,5 miljoen teu. De importvolumes, die met 19,3 miljoen teu een pak groter zijn, kenden wel een stijging (van 3,5%). Het intra-Europese containerverkeer kreeg ook klappen en viel met 8% terug naar ruim 5,7 miljoen teu.

Ladingonevenwicht

Het Verre Oosten blijft voor de containertrafiek de belangrijkste handelspartner van Europa. Tussen januari en september werd in alle Noord- en Zuid-Europese havens meer dan 12,5 miljoen teu uit de Far East gelost. Dat is een stijging van 678.000 teu (of 5,7%) ten opzichte van vorig jaar.

Ook voor de overzeese export is de regio belangrijk. Er werd meer dan 4,7 miljoen teu naar ginder verscheept. Dat is 301.000 teu of 6% minder dan in 2022. Het ladingonevenwicht blijft dus ook nog altijd toenemen, wat betekent dat de carriers alsmaar meer lege containers moeten terugsturen.

Noord-Amerika

In absolute cijfers presteerde de containeruitvoer naar de beide Amerika’s het slechtst. Vanuit Europa vertrok er in de eerste negen maanden 3,66 miljoen teu naar Noord-Amerika. Dat is maar liefst 539.000 teu of 12,8% minder in vergelijking met vorig jaar. Het verklaart mede waarom de tarieven op de trans-Atlantic in een jaar tijd zo’n 80% gedaald zijn. Ook naar Latijns-Amerika was er minder lading. Het ging om een daling van 224.400 teu (-15,3%).

Van alle exportroutes kende alleen die naar het Midden-Oosten en het Indische subcontinent een lichte stijging van 0,7% naar bijna 2,83 miljoen teu. Ook de import vanuit die regio ging wat vooruit en klokte af op 2,45 miljoen teu (+2,4%).

Australazië

In procenten beschouwd was het ladingverlies het grootst in de handel met de regio Australazië, maar die volumes zijn sowieso veel kleiner. Er werd vanuit Europa 456.400 teu naar ginder verscheept, wat 16,4% minder is dan vorig jaar. De import uit ‘down under’ bedroeg amper 130.000 teu, wat 10% minder bleek.

Lagere containeroverslag omdat export naar Amerika sputtert – Flows

Lagere containeroverslag omdat export naar Amerika sputtert

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Containerschepen in Suezkanaal
Containerschepen in Suezkanaal © HLAG

Uit de laatste cijfers van Container Trade Statistics (CTS) blijkt op welke vaargebieden er nog groei is en waar de klad in de volumes zit. De achteruitgang van de containeroverslag in Europa is duidelijk het gevolg van een gedaalde export.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login