MOL plant bouw nieuwe schepen die varen op waterstof en windenergie

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
MOL krijgt eerste AiP-certificering voor schip met tweetakt-waterstofmotor.
MOL krijgt eerste AiP-certificering voor schip met tweetakt-waterstofmotor. © MOL

De Japanse rederij MOL gelooft sterk in waterstof als toekomstige aandrijving voor haar schepen. MOL haalt nu de eerste AiP-certificering ter wereld binnen voor een schip dat is uitgerust met een tweetakt-waterstofmotor op lage snelheid.

Een AiP-certificering of ’Approval in Principle’ wordt gebruikt door RINA, dat wereldwijd technische innovaties test, inspecteert en certificeert. Op die manier worden innovatieve en nieuwe concepten die niet onder de traditionele classificatieregels vallen, beoordeeld en goedgekeurd. Er werd tijdens de certificering vooral gekeken naar de tank voor vloeibare waterstof en het systeem voor brandstoftoevoer.

Waterstofmotor

Tegen 2026 moet de grote tweetakt-waterstofmotor met lage snelheid van J-ENG en Kawasaki in het schip geïnstalleerd zijn. Vanaf 2027 zal het schip dan gedurende twee jaar getest en gedemonstreerd worden. Rederij MOL en MOL Drybulk zijn verantwoordelijk voor het operationeel beheer van het schip. Het zal door de Japanse scheepsbouwer uit Hiroshima, Onomichi Dockyard, verder ontworpen en gebouwd worden.

JSE Ocean

Dat het MOL menens is met zijn ambitieuze plannen en investeringen in waterstof, bewijst de rederij door samen met Nippon Yusen Kaisha (NYK) en Kawasaki Kisen Kaisha (“K” Line) een belang van 16,6% te nemen in de nieuwe onderneming ‘JSE Ocean’, die de maritieme bevoorradingsketen voor waterstof in Japan fors moet uitbouwen.

‘Wind Hunter’

In 2024 wil MOL dan weer beginnen aan de bouw van de ‘Wind Hunter’, een futuristisch uitziend, autonoom varend en waterstofproducerend schip, uitgerust met meerdere stijve zeilen. Door middel van die stijve opvouwbare zeilen kan het schip al zeilend varen. Onderwaterturbines die in het water draaien, wekken dan weer elektriciteit op om zuiver water uit zeewater te elektrolyseren en waterstof te produceren, waardoor het schip nooit meer zou hoeven bij te tanken.

De 'Wind Hunter' een door waterstof en wind aangedreven toekomstig vrachtship van MOL
De ‘Wind Hunter’ van MOL

Wanneer de wind zwak is, zou het schip de opgeslagen waterstof gebruiken om een brandstofcel van stroom te voorzien. Die kan vervolgens elektrische propellers aandrijven die het schip voortstuwen. Het schip moet op termijn autonoom varen, zonder bemanning aan boord, met de nieuwste digitale technologie.

“Tegen 2030 verwachten we een groot waterstofvrij vrachtschip te kunnen bouwen. Er zijn nog veel uitdagingen, maar die willen we bij MOL graag aangaan”, aldus nog de Japanse rederij.

MOL plant bouw nieuwe schepen die varen op waterstof en windenergie – Flows

MOL plant bouw nieuwe schepen die varen op waterstof en windenergie

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
MOL krijgt eerste AiP-certificering voor schip met tweetakt-waterstofmotor.
MOL krijgt eerste AiP-certificering voor schip met tweetakt-waterstofmotor. © MOL

De Japanse rederij MOL gelooft sterk in waterstof als toekomstige aandrijving voor haar schepen. MOL haalt nu de eerste AiP-certificering ter wereld binnen voor een schip dat is uitgerust met een tweetakt-waterstofmotor op lage snelheid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login