Vlaams Havendebat focust op beveiliging, waterstof en schaarse ruimte

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Networking
Networking © Wilfried Delferme

Flows organiseert voor de tweede keer het Vlaams Havendebat: op dinsdag 12 december. We leggen de focus op de beveiliging van onze havens, we bekijken of de schaarse ruimte groei onmogelijk maakt en we onderzoeken of waterstof een alternatief groeimodel kan zijn.

Flows keert op dinsdagnamiddag 12 december 2023 terug met de tweede editie van het Vlaams Havendebat in zaal Dock3 in Antwerpen. Na een eerste editie in december 2022, brengen we de Vlaamse havensector opnieuw bij elkaar. We maken de balans op van het voorbije jaar en we blikken vooruit op wat de toekomst brengt. Ook tijdens deze editie brengen we vanuit Flows diverse visies en inzichten bij elkaar en behandelen we actuele onderwerpen.

Onder meer Antwerps havenschepen Annick De Ridder, CEO van MSC Belgium Marc Beerlandt, Wilfried Lemmens van KBRV, Hendrik Sohier van Apzi-Voka, Roy Campe van CMB.TECH, Stephan Vanfraechem van Alfaport Voka en Vlaams volksvertegenwoordiger voor CD&V Stijn De Roo nemen deel aan het kennisevenement. Samen met nog enkele topspelers uit de sector gaan we dieper in op diverse thema’s tijdens debatten.

Beveiliging havens

Op 1 januari 2023 trad de nieuwe wet ‘maritieme beveiliging’ in werking. Hoe kunnen we havens en schepen nog beter beschermen tegen georganiseerde misdaad? Wat is de kans op misbruik van biometrische data en hoe privacygevoelig is biometrie? Hoe verloopt de praktische en efficiënte uitrol van een havenverbod? Onder meer hierover gaan we in debat met Peter Claeyssens (directeur-generaal van de dienst DG Scheepvaart van FOD Mobiliteit en Vervoer), Wilfried Lemmens (directeur van de Koninklijke Belgische Redersvereniging) en Lode De Maesschalck (CEO Alfapass).

Walstroom of ‘cold ironing’ is een belangrijk onderdeel in de transitie van fossiele energie naar duurzame energie. Vanaf 2030 moet walstroom worden geïmplementeerd in de Vlaamse Havens. Walstroom vraagt grote investeringen waar niet elk scheepvaartbedrijf klaar voor is. Hoe vordert de zoektocht naar financiering en capaciteit? Hoe kunnen havens walstroom aantrekkelijker maken voor reders? Kan een terminaloperator het verschil maken en reders verplichten om walstroom te gebruiken?

Waterstof

Ondanks een acuut gebrek aan enkele basiscomponenten voor de productie van groene waterstof – zoals wind, zon en veel ruimte – heeft België toch heel wat te bieden om zich als belangrijke speler in de industrie te profileren. Hoe ver staan onze havens met de uitrol van een waterstofeconomie? Is er een duidelijke strategie? Wat zijn de voor- en nadelen van waterstof en welke rol zal het in de toekomst spelen? We gaan hierover in gesprek met onder meer Roy Campe (CMB.TECH) en Didier Van Osselaer (sustainable transition manager bij Port of Antwerp-Bruges).

Schaarse ruimte

België is een land met een hoge bevolkingsdichtheid, in combinatie met een sterke industriële cluster, waar de havens een groot deel van uitmaken. Havenbedrijven staan voor grote opgaves op het gebied van groei. Dat vraagt om ruimte en de ruimte is beperkt. Hoe pakken de Vlaamse havens het aan? Moeten buurgemeenten meer fysieke ruimte geven om bij te dragen aan de welvaart van de haven? En moet de beschikbare ruimte worden ingezet voor een circulaire economie? We gaan de discussie aan met onder meer Stephan Vanfraechem (Alfaport Voka), Hendrik Sohier (general manager Apzi-Voka) en Peter Van de Putte (directeur MLSO).

Meer informatie over het Vlaams Havendebat vindt u hier. U kunt zich daar ook nog inschrijven.

Vlaams Havendebat focust op beveiliging, waterstof en schaarse ruimte – Flows

Vlaams Havendebat focust op beveiliging, waterstof en schaarse ruimte

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
Networking
Networking © Wilfried Delferme

Flows organiseert voor de tweede keer het Vlaams Havendebat: op dinsdag 12 december. We leggen de focus op de beveiliging van onze havens, we bekijken of de schaarse ruimte groei onmogelijk maakt en we onderzoeken of waterstof een alternatief groeimodel kan zijn.

Flows keert op dinsdagnamiddag 12 december 2023 terug met de tweede editie van het Vlaams Havendebat in zaal Dock3 in Antwerpen. Na een eerste editie in december 2022, brengen we de Vlaamse havensector opnieuw bij elkaar. We maken de balans op van het voorbije jaar en we blikken vooruit op wat de toekomst brengt. Ook tijdens deze editie brengen we vanuit Flows diverse visies en inzichten bij elkaar en behandelen we actuele onderwerpen.

Onder meer Antwerps havenschepen Annick De Ridder, CEO van MSC Belgium Marc Beerlandt, Wilfried Lemmens van KBRV, Hendrik Sohier van Apzi-Voka, Roy Campe van CMB.TECH, Stephan Vanfraechem van Alfaport Voka en Vlaams volksvertegenwoordiger voor CD&V Stijn De Roo nemen deel aan het kennisevenement. Samen met nog enkele topspelers uit de sector gaan we dieper in op diverse thema’s tijdens debatten.

Beveiliging havens

Op 1 januari 2023 trad de nieuwe wet ‘maritieme beveiliging’ in werking. Hoe kunnen we havens en schepen nog beter beschermen tegen georganiseerde misdaad? Wat is de kans op misbruik van biometrische data en hoe privacygevoelig is biometrie? Hoe verloopt de praktische en efficiënte uitrol van een havenverbod? Onder meer hierover gaan we in debat met Peter Claeyssens (directeur-generaal van de dienst DG Scheepvaart van FOD Mobiliteit en Vervoer), Wilfried Lemmens (directeur van de Koninklijke Belgische Redersvereniging) en Lode De Maesschalck (CEO Alfapass).

Walstroom of ‘cold ironing’ is een belangrijk onderdeel in de transitie van fossiele energie naar duurzame energie. Vanaf 2030 moet walstroom worden geïmplementeerd in de Vlaamse Havens. Walstroom vraagt grote investeringen waar niet elk scheepvaartbedrijf klaar voor is. Hoe vordert de zoektocht naar financiering en capaciteit? Hoe kunnen havens walstroom aantrekkelijker maken voor reders? Kan een terminaloperator het verschil maken en reders verplichten om walstroom te gebruiken?

Waterstof

Ondanks een acuut gebrek aan enkele basiscomponenten voor de productie van groene waterstof – zoals wind, zon en veel ruimte – heeft België toch heel wat te bieden om zich als belangrijke speler in de industrie te profileren. Hoe ver staan onze havens met de uitrol van een waterstofeconomie? Is er een duidelijke strategie? Wat zijn de voor- en nadelen van waterstof en welke rol zal het in de toekomst spelen? We gaan hierover in gesprek met onder meer Roy Campe (CMB.TECH) en Didier Van Osselaer (sustainable transition manager bij Port of Antwerp-Bruges).

Schaarse ruimte

België is een land met een hoge bevolkingsdichtheid, in combinatie met een sterke industriële cluster, waar de havens een groot deel van uitmaken. Havenbedrijven staan voor grote opgaves op het gebied van groei. Dat vraagt om ruimte en de ruimte is beperkt. Hoe pakken de Vlaamse havens het aan? Moeten buurgemeenten meer fysieke ruimte geven om bij te dragen aan de welvaart van de haven? En moet de beschikbare ruimte worden ingezet voor een circulaire economie? We gaan de discussie aan met onder meer Stephan Vanfraechem (Alfaport Voka), Hendrik Sohier (general manager Apzi-Voka) en Peter Van de Putte (directeur MLSO).

Meer informatie over het Vlaams Havendebat vindt u hier. U kunt zich daar ook nog inschrijven.