Na boerenjaar 2022 groeit Finnlines verder in Antwerpen en Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roroschip 'Finneco I'
Roroschip ‘Finneco I’ © Henk Claeys

De Finse shortsea roro-operator Finnlines (Grimaldi) behaalde in 2022 een bijzonder sterk operationeel en financieel resultaat. Voor de groeiende activiteiten op de Belgische diensten worden extra medewerkers gezocht in zowel Antwerpen als Zeebrugge.

In navolging van diverse andere Scandinavische shortsea roro-operatoren, publiceerde Finnlines bijzonder sterke jaarcijfers voor 2022. Ook deze dochter van Grimaldi realiseerde een boerenjaar. De omzet steeg met 27% naar 736 miljoen euro. Daarbij verdubbelde de nettowinst naar 126 miljoen euro. Op het jaareinde verkeerde het bedrijf in een supergezonde conditie om de toekomst aan te snijden: er is voor 300 miljoen euro beschikbaar aan cash en toegang tot kredietlijnen.

“We groeiden ondanks de impact van de oorlog in Oekraïne, de versnellende inflatie, de hogere rentevoeten en aanzwellende energiekosten”, zegt voorzitter en CEO Tom Pippingsköld. “Ondanks de economische instabiliteit waren de trafiekcijfers vrij goed met 750.000 vrachteenheden, 138.000 auto’s en 648.00 passagiers.”

Staking Finland oplossen

Speciaal in 2022 was de ingebruikname van de drie hybride megaroro’s van de Eco-serie: ‘Finneco I’, ‘Finneco II’ en ‘Finneco III’. Deze werden bekende gezichten in Zeebrugge en Antwerpen op het netwerk tussen de Baltische Zee, Noordzee en Golf van Biskaje. De schepen die ze vervingen, worden sindsdien op andere routes ingezet. Er moesten ook een paar veranderingen doorgevoerd worden nadat in maart 2022 alle operaties in Rusland geschrapt werden.

“Daarnaast er sinds kort een staking in de Finse havens”, zegt CEO Luc Hens van Finnlines België. “We hopen dat deze staking tegen het komende weekend opgelost raakt, want er is een grote vraag naar vracht tussen België en Finland. Ondertussen gebruiken we een van de drie nieuwe state-of-the-art megaroro’s voor een tijdelijke extra loop naar Spanje.”

Extra mensen gezocht

Een nieuwe groeipool voor Finnlines sinds 2022 is de connectie Zeebrugge-Rosslare. “Sinds we in juli met deze Ierlanddienst startten, is die constant blijven groeien. Op vraag van de markt hebben we het startschip ‘Finnpulp’ (3.259 lijnmeter) vervangen door het grotere zusterschip ‘Finnwave’ (4.192 lijnmeter). Omdat de vraag voor transport tussen Ierland en continentaal Europa blijft toenemen, brachten we sinds vorige week opnieuw de ‘Finnpulp’ in dienst om een derde afvaart per week te kunnen garanderen”, zegt Hens. De ‘Finnpulp’ vaart wekelijks één keer voor Finnlines naar Rosslare en twee keer voor P&O Ferries naar de Engelse oostkust.

Van de tweehonderd vacatures in de internationale groep zijn er ook een aantal in België. “De opstartfase van de Ierlanddienst in Zeebrugge gebeurde door medewerkers uit Antwerpen. Vanaf nu willen we de klantendienst in Zeebrugge lokaal verankeren met mensen die permanent ter plaatse werken. Ook in Antwerpen zoeken we mensen voor groei en het vervangen van de pensioengolf. Want niet alleen verbindingen met Ierland maar ook de andere diensten lopen stevig.”

Na boerenjaar 2022 groeit Finnlines verder in Antwerpen en Zeebrugge – Flows

Na boerenjaar 2022 groeit Finnlines verder in Antwerpen en Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roroschip 'Finneco I'
Roroschip ‘Finneco I’ © Henk Claeys

De Finse shortsea roro-operator Finnlines (Grimaldi) behaalde in 2022 een bijzonder sterk operationeel en financieel resultaat. Voor de groeiende activiteiten op de Belgische diensten worden extra medewerkers gezocht in zowel Antwerpen als Zeebrugge.

In navolging van diverse andere Scandinavische shortsea roro-operatoren, publiceerde Finnlines bijzonder sterke jaarcijfers voor 2022. Ook deze dochter van Grimaldi realiseerde een boerenjaar. De omzet steeg met 27% naar 736 miljoen euro. Daarbij verdubbelde de nettowinst naar 126 miljoen euro. Op het jaareinde verkeerde het bedrijf in een supergezonde conditie om de toekomst aan te snijden: er is voor 300 miljoen euro beschikbaar aan cash en toegang tot kredietlijnen.

“We groeiden ondanks de impact van de oorlog in Oekraïne, de versnellende inflatie, de hogere rentevoeten en aanzwellende energiekosten”, zegt voorzitter en CEO Tom Pippingsköld. “Ondanks de economische instabiliteit waren de trafiekcijfers vrij goed met 750.000 vrachteenheden, 138.000 auto’s en 648.00 passagiers.”

Staking Finland oplossen

Speciaal in 2022 was de ingebruikname van de drie hybride megaroro’s van de Eco-serie: ‘Finneco I’, ‘Finneco II’ en ‘Finneco III’. Deze werden bekende gezichten in Zeebrugge en Antwerpen op het netwerk tussen de Baltische Zee, Noordzee en Golf van Biskaje. De schepen die ze vervingen, worden sindsdien op andere routes ingezet. Er moesten ook een paar veranderingen doorgevoerd worden nadat in maart 2022 alle operaties in Rusland geschrapt werden.

“Daarnaast er sinds kort een staking in de Finse havens”, zegt CEO Luc Hens van Finnlines België. “We hopen dat deze staking tegen het komende weekend opgelost raakt, want er is een grote vraag naar vracht tussen België en Finland. Ondertussen gebruiken we een van de drie nieuwe state-of-the-art megaroro’s voor een tijdelijke extra loop naar Spanje.”

Extra mensen gezocht

Een nieuwe groeipool voor Finnlines sinds 2022 is de connectie Zeebrugge-Rosslare. “Sinds we in juli met deze Ierlanddienst startten, is die constant blijven groeien. Op vraag van de markt hebben we het startschip ‘Finnpulp’ (3.259 lijnmeter) vervangen door het grotere zusterschip ‘Finnwave’ (4.192 lijnmeter). Omdat de vraag voor transport tussen Ierland en continentaal Europa blijft toenemen, brachten we sinds vorige week opnieuw de ‘Finnpulp’ in dienst om een derde afvaart per week te kunnen garanderen”, zegt Hens. De ‘Finnpulp’ vaart wekelijks één keer voor Finnlines naar Rosslare en twee keer voor P&O Ferries naar de Engelse oostkust.

Van de tweehonderd vacatures in de internationale groep zijn er ook een aantal in België. “De opstartfase van de Ierlanddienst in Zeebrugge gebeurde door medewerkers uit Antwerpen. Vanaf nu willen we de klantendienst in Zeebrugge lokaal verankeren met mensen die permanent ter plaatse werken. Ook in Antwerpen zoeken we mensen voor groei en het vervangen van de pensioengolf. Want niet alleen verbindingen met Ierland maar ook de andere diensten lopen stevig.”