CMA CGM zit wellicht achter groot order van twaalf schepen op methanol

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
20220316 CMA CGM SYMI bunkering in Yangshan
De nieuwbouw ‘CMA CGM Symi’ (15.264 teu) laat de lng-brandstoftanks vullen in Yangshan © CMA CGM

De interesse voor methanol als alternatieve brandstof neemt duidelijk toe. De Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Samho ontving op dinsdag 31 januari een groot order voor twaalf containerschepen. Wellicht zijn dat schepen van 15.000 teu voor CMA CGM.

Omdat de bestelling een waarde van iets meer dan twee miljard dollar heeft, moest de holding Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co (KSOE) – die de scheepswerven Hyundai Heavy Industries, Hyundai Samho en Hyundai Mipo Dockyard controleert – dat order rapporteren aan de Koreaanse beurs.

KSOE gaf toe dat de bestelling van een Europese rederij kwam, maar is contractueel gebonden om de naam van die opdrachtgever geheim te houden. Toch lijdt het weinig twijfel dat de Franse carrier CMA CGM achter het grote order zit.

Bestelling in Dalian

De rederij uit Marseille bestelde in juni vorig jaar al zes containerschepen van 15.000 teu voor aandrijving op methanol bij de Chinese scheepswerf Dalian Shipbuilding Industry Co. Die neopanamaxschepen zullen in de tweede helft van 2025 in de vaart komen en kosten zo’n 175 miljoen dollar per stuk. CMA CGM was de eerste containerrederij die op grote schaal voor lng als minder vervuilende brandstof koos (zie foto), maar beschouwt methanol als een tweede goed alternatief voor meer vervuilende traditionele bunkerolie.

De topman van de Franse carrier, Rodolphe Saadé, liet zich in november vorig jaar ontvallen dat hij de reeks uit Dalian graag wou uitbreiden naar twaalf stuks. De deze week bij Hyundai Samho bestelde boten, kosten zo’n 171,3 miljoen per stuk, en moeten dus van een vergelijkbare omvang zijn als de in Dalian bestelde schepen. Het laatste schip moet volgens het contract uiterlijk tegen 21 december 2026 door Hyundai Samho Heavy Industries opgeleverd worden.

Drie spelers

Tot nu toe zijn er nog maar die grote spelers in de lijnvaart die al effectief methanol als alternieve fuel voor grote containerreuzen gekozen hebben. Maersk was de pionier en heeft intussen al achttien eenheden van 16.200 tot 17.000 teu in aanbouw, die vanaf volgend jaar in dienst zullen komen. Behalve CMA CGM koos ook COSCO in november vorig jaar voor methanol voor de aandrijving van twaalf megamaxschepen van 24.000 teu, die over de zusterrederijen COSCO Shipping Lines (vijf stuks) en OOCL (zeven) verdeeld zullen worden.

Schepen op methanol zijn minder duur dan boten met een dual-fuelmotor op lng, omdat methanol in tegenstelling tot vloeibaar aardgas niet onder druk of op lage temperatuur in de bunkertank opgeslagen moet worden. Het heeft wel een lagere energiewaarde, wat betekent dat er dus meer brandstof aan boord moet genomen worden.

CMA CGM zit wellicht achter groot order van twaalf schepen op methanol – Flows

CMA CGM zit wellicht achter groot order van twaalf schepen op methanol

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
20220316 CMA CGM SYMI bunkering in Yangshan
De nieuwbouw ‘CMA CGM Symi’ (15.264 teu) laat de lng-brandstoftanks vullen in Yangshan © CMA CGM

De interesse voor methanol als alternatieve brandstof neemt duidelijk toe. De Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Samho ontving op dinsdag 31 januari een groot order voor twaalf containerschepen. Wellicht zijn dat schepen van 15.000 teu voor CMA CGM.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

 

 

Ben u al abonnee?

Login