P&O Ferries halveert containerdienst Zeebrugge wegens congestie Hull

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

De congestie van de Britse havens wegens het chauffeurstekort, heeft steeds meer invloed op de maritieme verbindingen. P&O Ferries haalt een van de twee schepen van zijn dienst Zeebrugge-Hull omdat de containers niet snel genoeg afgevoerd worden.

Terwijl vanuit de omgeving van Felixstowe hallucinante beelden opduiken van stapels gestrande containers op terreinen tot ver buiten de haven, lijdt ook Hull aan congestie. Sinds deze week heeft dat een operationele impact op Zeebrugge: P&O Ferries halveerde de bezetting van zijn lolocontainerdienst Zeebrugge-Hull.

De ‘Elisabeth’ (658 teu, zie foto) voer sinds mei 2017 voor P&O Ferries drie keer per week tussen Zeebrugge en de Humberhaven Hull. Die dienst werd vanaf juni 2020 versterkt met het zusterschip ‘Freya’. Beide schepen werden door de Britse ferrymaatschappij gehuurd van dezelfde Nederlandse eigenaar Holwerda.

Hull kan niet slikken

Sinds afgelopen weekend duikt de ‘Elisabeth’ echter op in het schema van de lijndienst tussen Southampton, Cork en Belfast van Unifeeder. Dat is net als P&O Ferries een rederij uit de groep DP World. Bij die verschuiving verkiest de communicatiedienst van P&O Ferries geen officiële toelichting te geven. Uit de boekingsschema’s valt evenwel af te lezen dat het wekelijkse aantal afvaarten tussen Zeebrugge en Hull ingeperkt wordt van zes naar drie met alleen de ‘Freya’.

Als reden voor die halvering, wijzen betrouwbare bronnen in Zeebrugge naar de congestieproblemen in Hull. “Er is meer dan voldoende cargoaanbod voor twee schepen op deze dienst. Maar in Hull blijven ladingen te veel en te lang staan, waardoor de terreinen propvol zijn. Zolang het chauffeurstekort in het Verenigd Koninkrijk niet opgelost raakt, is het zinloos van meer containers te vervoeren dan de terminals kunnen slikken.”

Roel Jacobus