Maersk ruilt lijn op Ecuador voor nieuwe Colombia Express

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Maersk Batur' van 3.075 teu
De ‘Maersk Batur’ van 3.075 teu © Stefan Verberckmoes

De Deense rederij Maersk zal in januari haar aanbod tussen Noord-Europa en Latijns-Amerika grondig wijzigen. De Ecubex Service tussen Antwerpen, Mexico en Ecuador wordt gestaakt, maar er komt wel een nieuwe sneldienst op Colombia.

Het is nog niet duidelijk welke impact de verschuivingen op Antwerpen zullen hebben, omdat Maersk alleen de grote lijnen van de op handen zijnde herstructurering heeft bekendgemaakt. Op de gedetailleerde vaarschema’s, de terminalkeuze en de capaciteit van de ingezette schepen is het nog wachten tot volgende maand.

Vast staat wel dat de huidige Ecubex Service, die in Antwerpen door Belgian New Fruit Wharf (BNFW) behandeld wordt, verdwijnt. In deze diensten varen momenteel acht zusterschepen met een capaciteit van 3.075 teu (zie foto) vanuit Southampton, Antwerpen, Hamburg en Bremerhaven naar Mexico, Centraal-Amerika en Ecuador. Op de terugweg naar Europa is er een tussenstop in Santa Marta.

Colombia

In plaats van de Ecubex Service komt er een nieuwe Colombia Express, die zowel Turbo als Santa Marta direct en snel met Noord-Europa zal verbinden. Het vaarschema van die op reeferlading gerichte dienst is nog niet bekend. Maersk exploiteerde in het verleden al eens een Colombia Express Service, die tot juni 2019 in Europa achtereenvolgens Portsmouth, Hamburg en Antwerpen aanliep.

De verbinding tussen Antwerpen, Veracruz en Altamira blijft volgens Maersk behouden. De twee Mexicaanse havens zullen toegevoegd worden aan het vaarschema van de Costa Rica Express Service (CRX), die momenteel Antwerpen (BNFW) met Charleston, Big Creek, Manzanillo (Panama) en Moin verbindt.

Transhipment

De exportlading uit de Ecuadoriaanse havens Puerto Bolivar en Guayaquil die nu nog met de Ecubex Service naar Noord-Europa verscheept wordt, zal volgend jaar met een lokale feeder naar Panama gebracht worden voor transhipment op de al genoemde CRX-dienst of de Chile Express (CLX) tussen de westkust van Zuid-Amerika, die in Antwerpen aan de Noordzee Terminal (Kaai 913) behandeld wordt.

Volgens Maersk zijn de aanpassingen nodig omdat er veel operationele uitdagingen zijn die tot onvoorziene vertragingen, capaciteitstekort of opstoppingen leiden. De drie nieuwe of gewijzigde diensten op Costa Rica, Chili en Colombia zullen volgens de Deense carrier een betere stiptheid en betrouwbaarheid hebben dan het huidige aanbod.

Stefan Verberckmoes