‘Ever Given’ grootste schip in kleine inactieve vloot

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Een goed gevulde 'Ever Given' (20.388 teu) in betere tijden op de Westerschelde
Een goed gevulde ‘Ever Given’ (20.388 teu) in betere tijden op de Westerschelde © Etienne Verberckmoes

Eind september was 2,2% van de wereldwijde containervloot uit de vaart. De grootste werkloze schepen waren de ‘Ever Given’ (20.388 teu) en ‘Elly Maersk’ (17.816 teu) wegens respectievelijk herstelling en de installatie van een scrubber.

Volgens de databank Alphaliner waren er eind vorige maand 164 containerschepen met een capaciteit van meer dan 500 teu buiten dienst. Dat komt overeen met amper 2,2% van de totale containervloot. De meeste schepen zijn tijdelijk onbeschikbaar omdat ze een verplichte droogdokbeurt moeten ondergaan: zij zijn goed voor 1,6% van de vloot.

De echt ‘werkloze’ containerboten vertegenwoordigen dus maar 0,6% van alle beschikbare containercapaciteit. Het gaat om schepen die aan de ketting liggen, in herstelling zijn of door handelssancties getroffen zijn. Dat laatste geldt vooral voor een reeks containerschepen van de Iraanse rederij IRISL. Ook schepen die van dienst veranderen en daarvoor meer dan een week voor anker moeten gaan, worden door Alphaliner als werkloos beschouwd. Boten die getroffen worden door havencongestie worden dan weer niet als inactief geteld, omdat hun wachttijd nu eenmaal deel uitmaakt van hun rotatie.

Niet naar Antwerpen

Het grootste en ook bekendste schip dat tijdelijk uit de vaart is, is de ‘Ever Given’ (20.388 teu). Die megamax is vorige week bij Beihai Shipyard in Qingdao aangekomen voor herstelling. Toen het schip eind maart in het Suezkanaal aan de grond liep, raakte de bulb onderwater beschadigd. De komende weken krijgt het schip daarom een zogenaamde ‘neuscorrectie’.

Evergreen wil de ‘Ever Given’ op 4 november weer inschakelen in de CEM Service (ook gekend als NEU6 van de Ocean Alliance). De eerder geplande inschakeling in de CES Service waarbij de ‘Ever Given’ op kerstdag in Antwerpen zou zijn geweest, gaat dus uiteindelijk niet door. De afvaart op 15 november uit Xingang van de CES Service wordt overgenomen door het schip ‘Thalassa Elpida’ (13.808 teu), dat nu op kerstavond in Antwerpen verwacht wordt.

Scrubber

Het tweede grootste werkloze schip was de ‘Elly Maersk’, die van 8 augustus tot 3 oktober uit de vaart was voor een grondige retrofit in Chiwan. Daarbij werd onder andere een rookgasreiniger ingebouwd, zoals dat ook bij de zusterschepen uit de E-klasse gebeurde. Bij een volgende telling van de inactieve vloot, zal dat Deense containerschip weer uit de lijst verdwenen zijn, want Maersk zal de ‘Elly Maersk’ volgende zondag 10 oktober in Ningbo inschakelen in de AE1/Shogun Service van het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC tussen de Far East en Noord-Europa.

Omwille van het tekort aan containerschepen en de hoge spottarieven, is het aantal retrofits van grote schepen gevoelig gedaald. Droogdokbeurten worden soms ook uitgesteld, tenzij het om inspecties gaat die door de classificatiemaatschappijen worden verplicht. Alphaliner verwacht dat de inactieve vloot ook de komende maanden klein zal blijven. Sinds eind vorig jaar stond nooit meer dan 2,9% van de totale containervloot op non-actief. 

Stefan Verberckmoes