Aanbesteding sloop huizen ondanks uitstel nieuwe sluis Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Sloopplan woningen voor Visartsluis Zeebrugge
Sloopplan woningen voor Visartsluis Zeebrugge © MOW

Ondanks het uitstel van de realisatie van de nieuwe sluis in Zeebrugge, lanceert de Vlaamse overheid een aanbesteding voor het slopen van onteigende huizen. Intussen blijkt dat er bijkomend studiewerk is voor maar liefst 20 uitvoeringsalternatieven.

Het departement Mobiliteit en Openbare Werken zoekt een aannemer om de woningen te slopen die onteigend zijn of worden, voor de aanleg van de nieuwe Visartsluis en omringende wegen in Zeebrugge. Hoewel de realisatie van de sluis op de lange baan geschoven is, wordt nu al een contract gemaakt om op afroep huizen te slopen. De Vlaamse overheid heeft al een aantal woningen verworven en leeggemaakt.

Het projectgebied bestaat voornamelijk uit rijwoningen, appartementsgebouwen en handelszaken. De uiterste ontvangstdatum van de offertes is dinsdag 16 november. De uitvoeringstermijn van de werken bedraagt één kalenderjaar. In de aanbesteding staat ook het bouwen en in stand houden van tijdelijke en definitieve gemene muren.

Minister maakt zich boos

Op de gemeenteraad van maandag 25 oktober gaf burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw (CD&V) toelichting bij de vertraging van het sluisdossier: “CEO van de haven Tom Hautekiet en mezelf werden op vrijdag 15 oktober op het kabinet van Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) ontboden voor een dringende, belangrijke mededeling. Toen bleek dat de impactstudie voor de nieuwe Visartsluis omvangrijker was dan oorspronkelijk gedacht. Er is sprake van zomaar eventjes twintig uitvoeringsalternatieven. De aangestelde studiebureaus achten zichzelf niet in staat om dat onverwachte meerwerk op korte termijn af te ronden en zeggen dat ze ook geen bijkomend personeel kunnen vinden. Het moet ook goed gedaan worden om Raad van State-proof te zijn.”

“In ons bijzijn heeft de minister zich behoorlijk boos gemaakt op de administratie omdat die de studiebureaus geen strikte termijn had opgelegd. De keuze van de locatie ligt in elk geval vast. De uitvoeringsalternatieven betreffen verschuivingen met een aantal meters, de richting van de openschuivende sluisdeuren, de omringende wegen enzovoort. In het kader van het milieueffectenrapport (MER) moet daarvan telkens de impact in kaart gebracht worden.”

Roel Jacobus