Twee Liebherr-kranen in aanbouw aan Bevrijdingsdok

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Montage van een nieuwe Liebherr-kraan aan het Bevrijdingsdok
Montage van een nieuwe Liebherr-kraan aan het Bevrijdingsdok © SEA-invest / Gino Jacobs

Amper zeven maanden nadat Antwerp Containter Terminal (ACOT) twee extra portaalkranen bestelde bij Liebherr, worden deze al gemonteerd aan het Bevrijdingsdok. De twee portieken zijn geschikt voor de behandeling van ultra large container ships (ULCS).

In tegenstelling tot de Chinese kranenbouwer ZPMC die nieuwe containerkranen volledig geassembleerd met de eigen ‘Zhen Hua’-schepen aflevert, worden de kranen van Liebherr ter plaatse gemonteerd. Voor de twee nieuwe kranen voor ACOT werden telkens zo’n vierhonderd onderdelen aangevoerd.

De containerterminal van de groep SEA-invest nam in november vorig jaar al een eerste kraan van Liebherr in dienst. Ook de twee extra kranen zijn geschikt om schepen met 22 rijen containers bovendeks te behandelen.

Eind oktober

Volgens de laatste planning zal de montage van de twee ‘ship to shore’-kranen eind oktober klaar zijn. Na een testfase kunnen ze vanaf november effectief ingeschakeld worden voor de behandeling van containerschepen. De 890 meter lange containerkaai zal dan over zes portaalkranen beschikken.

ACOT telt Independent Container Line (ICL), NileDutch, CMA CGM en ONE onder de klanten. De terminal ontvangt wekelijks een trans-Atlantische dienst (ICL), een lijndienst op West-Afrika (NileDutch/CMA CGM) en twee loops op de Eastmed (CMA CGM/ONE). In die vier diensten varen schepen met een capaciteit van 3.091 tot 5.085 teu.

ULCS

Dat ACOT binnenkort al over drie Liebherr-kranen zal beschikken die ULCS met 22 rijen containers kunnen behandelen, lijkt erg ambitieus omdat de grootste schepen die er nu aanmeren, maar dertien rijen containers in de breedte bovendeks laden.

Het Bevrijdingsdok is echter bereikbaar voor grotere schepen. Het grootste containerschip dat er ooit afmeerde, was de ‘MSC New York’ van 16.652 teu in december 2014, toen de terminal aan het toenmalige Delwaidedok nog door PSA en MSC als MSC Home Terminal gebruikt werd. De ‘MSC New York’ is 399 meter lang en 54 meter breed, wat betekent dat het schip 21 rijen containers bovendeks kan vervoeren.

Stefan Verberckmoes