Helft inkomsten rederijen als winst geboekt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
'New York Express'
‘New York Express’ © Hapag-Lloyd

Drie Aziatische rederijen konden in het tweede kwartaal de helft van hun inkomsten meteen als operationele winst inboeken. De Europese carriers scoren in verhouding iets minder goed, maar mogen zich nog altijd rijk rekenen.

De gemiddelde marges in de lijnvaart hebben in het voorbije kwartaal een absoluut hoogtepunt bereikt. De analisten van Alphaliner berekenden op basis van de financiële gegevens van de tien grootste containerrederijen die kwartaalresultaten hebben gepubliceerd, dat hun gemiddelde operationele marge een recordhoogte van 44,4% heeft bereikt.

De meest rendabele rederij was Yang Ming met een marge van 58,4%. Ook Evergreen (53,2%) en HMM (50,5%) konden uitstekende resultaten neerzetten. Hun marge van meer dan 50% betekent dat ze meer dan de helft van hun inkomsten onmiddellijk als zuivere operationele winst konden boeken.

Europese carriers

In het jaar 2019 schommelden de gemiddelde operationele marges nog tussen de 1,7% en 3,7%, maar vorig jaar was er een opvallende stijging van 2,6% in het eerste kwartaal naar 24,5% in het vierde kwartaal. Met het nieuwe percentage van 44,4% wordt het vorige record van 38,2% uit het eerste kwartaal verbeterd.

Alphaliner stelt vast dat de grote Europese carriers niet de hoogste marges behalen. Maersk (28,7%), Hapag-Lloyd (34,5%) en CMA CGM (37,1%) realiseren weliswaar enorme winsten, maar maken percentagegewijs minder winst in verhouding tot hun omzet.

Contractlading

Dat heeft onder andere te maken met het feit dat ze grote volumes vervoeren op niet-Chinese routes, waar de tariefverhogingen dit jaar minder spectaculair waren. De historisch hoge tarieven op de spotmarkt beïnvloeden ook maar in beperkte mate de omzet van deze carriers, die het gros van hun volumes nog altijd uit het transport van contractlading aan vaste tarieven halen.

De meeste rederijen verwachten in het tweede semester dat ze nog grotere winsten zullen boeken, omdat de spottarieven voor Chinese exportlading nog altijd in stijgende lijn gaan.

Stefan Verberckmoes