Europese carriers niet te veel verleid door hausse op trans-Pacific

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'HMM Le Havre' (23.964 teu) bij aankomst in Hamburg op 28 september 2021
De ‘HMM Le Havre’ (23.964 teu) bij aankomst in Hamburg op 28 september 2021 © Stefan Verberckmoes

Slechts twee van de elf grootste containerrederijen hebben hun actieradius de voorbije jaren grondig gewijzigd. De grootste Europese carriers blijven vooral focussen op de Far East trade, maar ook Latijns-Amerika blijft erg belangrijk.

Zo’n 21% van de totale containervloot wordt nu tussen de Far East en Noord-Amerika ingezet. Drie jaar geleden was dat nog maar 17%. De scheepscapaciteit op de trans-Pacific is intussen al even groot als de optelsom van de capaciteit van alle containerboten die tussen het Verre Oosten en Europa actief zijn.

Ondanks de verschuiving van capaciteit naar de Stille Oceaan, hebben de meeste grote carriers hun geografische actieradius grotendeels behouden. Volgens de databank Alphaliner valt het op dat ook de Europese carriers nu meer schepen inzetten tussen de Far East en Noord-Amerika, maar dat ze vooral blijven inzetten op de Europa – Far East trade. Ook Latijns-Amerika blijft voor hen een grote regio.

Tweede belangrijkste

Maersk zet momenteel 18% van de totale vlootcapaciteit in in diensten van en naar Zuid- en Centraal-Amerika. Voor MSC en Hapag-Lloyd is dit zelfs hun tweede belangrijkste oorsprong en bestemming, na de trade tussen de Far East en Europa.

Daarin komt wellicht niet snel verandering. Hapag-Lloyd bijvoorbeeld heeft weliswaar twaalf schepen van 23.660 teu in aanbouw voor Far East loops van THE Alliance, maar het orderboek van de Duitse rederij bevat ook een reeks nieuwbouwschepen van 13.000 teu, waarvan Alphaliner al bevestiging kreeg dat die bedoeld zijn voor lijndiensten van en naar Latijns-Amerika.

HMM

Van de elf grootste carriers zijn er slechts twee die hun netwerk de voorbije jaren grondig omgegooid hebben. HMM heeft na het inzetten van twintig nieuwe schepen van 16.010 tot 23.964 teu (zie foto) in diensten van THE Alliance nu de helft van zijn volledige vloot actief tussen de Far East en Europa. Drie jaar geleden kocht de Koreaanse rederij op dat vaargebied nog slots van de 2M-partners Maersk en MSC en voeren HMM’s grootste schepen tussen de Far East en het Midden-Oosten.

Wan Hai Lines is de enige rederij die zeer hard heeft ingezet op de hausse op de trans-Pacific. De Taiwanese carrier heeft nu 33% van zijn capaciteit in intra-Aziatische diensten, maar intussen al 34% van alle teu-slots tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika. Drie jaar geleden was die laatste trade goed voor amper 7% van Wan Hai’s vlootcapaciteit.

Geen trendbreuk

Zim is de top 11-carrier die het grootste deel van zijn vloot op slechts één vaargebied inzet. De trade tussen Azië en Noord-Amerika is het werkterrein voor maar liefst 54% van alle vlootcapaciteit van de Israëlische carrier. Toch is ook dat geen trendbreuk, want drie jaar geleden was al 51% van Zims vloot op die route actief.

Stefan Verberckmoes