Chinese nieuwkomers geen bedreiging voor mega-allianties

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'AS Columbia' (2.741 teu) van CULines in Long Beach
De ‘AS Columbia’ (2.741 teu) van CULines in Long Beach © POLB

De komst van Chinese nieuwkomers als BAL Container Line of China United Lines (CULines) op de grote oost-westroutes, heeft amper gevolgen voor de nog altijd dominante mega-allianties. Ze hebben meer concurrentie van carriers als Wan Hai en Zim.

De veertiendaagse dienst van CULines tussen de Far East en Europa met panamaxschepen van 4.400 teu is de enige uitdager van de grote allianties op dat vaargebied. Volgens de databank Alphaliner bedroeg het marktaandeel van de Chinese nieuwkomer begin augustus een halve procent. De overige 99,5% van alle capaciteit wordt gecontroleerd door de Ocean Alliance (marktaandeel 36,2%), het 2M Vessel Sharing Agreement (36,1%) en THE Alliance (27,2%).

Voor CULines zelf was de uitbreiding van regionale carrier naar oost-westcarrier uiteraard wel een grote stap. De rederij stond begin dit jaar nog op de 82ste plaats in de top 100 van ’s werelds grootste containerrederijen met een vlootcapaciteit van 8.225 teu, maar is volgens Alphaliner nu al gestegen naar de 28ste plaats met een vloot van 54.786 teu.

Grootste schip

CULines nam zopas met de 5.605 teu grote ‘Herta’ ook haar grootste containerschip ooit in de vloot op. Dit schip van de Duitse eigenaar Döhle wordt door de Chinezen gehuurd voor een eenmalige reis vanuit Qingdao, Ningbo en Shanghai naar Southampton, Hamburg en Antwerpen. De ‘Herta’ wordt op 5 oktober aan de Europa Terminal van PSA verwacht.

Op de trans-Pacific hebben de grote allianties dit jaar wel wat marktaandeel verloren. De tien leden van de drie groepen controleerden op 1 augustus gezamenlijk 88,6% van alle capaciteit tussen de Far East en Noord-Amerika, terwijl dat begin dit jaar nog 91,5% was.

Sterkste groeiers

Volgens Alphaliner is de wekelijkse beschikbare capaciteit tussen Azië en Noord-Amerika dit jaar al met 13,9% gestegen. Het marktaandeel van de Chinese nieuwkomers blijft ook daar nog altijd beperkt tot 0,6%. De sterkste groeiers op de trans-Pacific bleken Wan Hai (+143,4%), SM Line (+33,6%) en Zim (+27,6%) te zijn.

In aantallen teu was Maersk de grootste groeier. De Deense carrier biedt nu wekelijks 17.500 slots meer aan dan begin dit jaar (+26,5%). De groei van de onafhankelijke carriers en Maersk ging vooral ten koste van de Ocean Alliance. Die blijft met een marktaandeel van 37,8% weliswaar nog altijd de grootste speler op dit vaargebied, maar begin dit jaar controleerde deze groep met CMA CGM, COSCO Shipping Lines, Evergreen en OOCL nog 39,5% van alle capaciteit. Het aandeel van THE Alliance daalde hier van 27,7% naar 25,4%.

Stefan Verberckmoes