DB Schenker: carriers en expediteurs moeten van elkaars markt blijven

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Thorsten Meincke, COO Air & Ocean bij DB Schenker
Thorsten Meincke, COO Air & Ocean bij DB Schenker © DB Schenker

Dezelfde grote expediteur die vorige week nog het tariefbeleid van de containerrederijen verdedigde, heeft deze week in de Deense vakpers uitgehaald naar carriers die zich ook als logistieke dienstverleners profileren.

“Ik geloof sterk in een scheiding van de taken”, zei Thorsten Meincke, COO bij DB Schenker en verantwoordelijk voor de lucht- en zeevrachtexpeditie, deze week in een nieuw interview met het Deense ShippingWatch. “Carriers zijn het best geplaatst om containers te vervoeren. Expediteurs zijn het gewoon om de beste oplossingen voor hun klanten uit te zoeken. Ik denk niet dat het werkt als je beide wil doen.”

De uithaal van DB Schenker is vooral gericht aan het adres van Maersk, die met de overname van twee bedrijven die aan b&c-e-commercelogistiek doen, nu ook al pakjes van zijn klanten tot bij de eindconsument wil gaan bezorgen.

Dubbele rol

Meincke geeft een voorbeeld van hoe een dubbele rol als carrier en logistieker problematisch kan zijn. “Wanneer de schepen van een rederij volgeboekt zijn, heeft die niet de flexibiliteit om meer lading van zijn klant aan te nemen. Een expediteur heeft die mogelijkheid wel omdat die bij verschillende carriers kan boeken.”

Andersom vindt Meincke dat expediteurs geen schepen moeten beginnen charteren, zelfs niet als ze die volledig zouden kunnen vullen. “Het gaat om meer dan alleen een schip huren. Je moet ook containers positioneren en retourlading vinden.” Rederijen met een groot netwerk zijn daartoe volgens de Duitser veel beter in staat dan een expediteur en doen dat daarom ook aan een veel lagere kost.

Gescheiden

Behalve Maersk breiden ook nog andere rederijen hun logistieke activiteiten uit, zoals bijvoorbeeld CMA CGM met CEVA Logistics. Meincke heeft daar in principe geen probleem mee wanneer beide activiteiten gescheiden blijven.

DB Schenker zette begin vorig jaar alle samenwerking met Maersk stop, nadat de Deense rederij haar expeditiedivisie Damco had samengebracht met de lijnvaartactiviteiten in de nieuwe divisie Maersk Ocean & Logistics. Het feit dat de rederij- en de expeditie-activiteiten onder hetzelfde management en dezelfde merknaam kwamen, was voor DB Schenker een reden om zijn trafieken bij andere carriers (waaronder ook CMA CGM) onder te brengen.

Stefan Verberckmoes