Containertarieven sturen supplychains (goedkope) producten in de war

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dooren
Reachtruck
Reachtruck © Jungheinrich

De hoge containertarieven beginnen de detailhandel grote zorgen te baren. De gevolgen zijn vooral voelbaar bij de goedkopere producten uit China. Ook de problemen in de Chinese havens leiden tot vertragingen. De supplychains staan onder druk.

De containertarieven die op een jaar tijd meer dan vertienvoudigden, hebben een grote impact op de supplychains van de retailsector. Hier en daar zijn er al rekken in magazijnen leeg omdat invoerders van goedkopere FMCG-producten (fast moving consumer goods) het transport uit China uitstellen in de hoop dat de tarieven wat zullen dalen.

“Als je 14.000 dollar moet betalen om een 40-voeter naar hier te brengen, dan is dat soms meer dan de waarde van de goederen in de container. Ook voor sommige duurdere producten zoals sofa’s en tuinmeubelen die veel volume in de container innemen, zijn de tarieven problematisch”, zegt Bruno Verlinden, commercieel directeur van ID Logistics Benelux. Dat bedrijf runt distributiecentra voor onder meer de retail en de e-commerce.

Hogere prijzen bij Action

Uitstel van vervoer is wel niet altijd mogelijk. Dikwijls worden promoacties van retailers maanden op voorhand gepland en zijn de reclamefolders al gedrukt. Dan gooien niet alleen de tarieven roet in het eten, maar ook de vertragingen in de maritieme ketens. Onder meer door de coronamaatregelen in Chinese havens als Ningbo en Yantian of door de strengere lockdown in Vietnam. Uitstel van vervoer en congestie vertalen zich in oplopende levertijden van bepaalde artikelen.

De Nederlandse discountretailer Action verwacht alvast dat de gestegen prijzen in het containervervoer in de hele winkelsector tot prijsstijgingen zullen leiden. Het bedrijf zegt dat het de prijzen van sommige artikelen zal moeten verhogen. “Voorlopig proberen we de situatie samen met onze leveranciers zo goed mogelijk onder controle te houden. Onze grote voorraden helpen daarbij”, meldt het.

Alternatieven

“Wij merken voorlopig niets van lege rekken omdat invoerders hun aankopen in China of hun transporten door de hoge tarieven uitstellen. Maar wij zien wel dat containers veel later aankomen dan voorzien. Dat kan voor sommige klanten problematisch zijn, bijvoorbeeld wanneer promoacties binnen drie of vier weken gepland zijn”, zegt Philip Salaerts, operations director van retailerlogistieker Distrilog. “We merken ook dat sommige klanten meer kijken naar Europese alternatieven.”

“Ook bij ons merken we nog geen verandering in het koopgedrag van onze klanten die uit Azië invoeren. Maar we voelen wel hun ongerustheid omdat de hele situatie zo ondoorzichtig is, al verschilt dat van sector tot sector. Wij vangen dat op door veel frequenter dan voordien met de klanten te overleggen om de planning aan te passen”, zegt Serge Gregir, CEO van Eutraco.

Grondstofprijzen

Hoe langer de tarieven torenhoog blijven en hoe meer congestie in de Chinese (en Europese) havens aanhoudt, hoe problematischer het wordt om de supplychains te organiseren. Voor de retail een zorgwekkende evolutie, temeer omdat er nog een ingrediënt aan de cocktail is toegevoegd: de stijgende grondstofprijzen. En die leiden ertoe dat sommige bedrijven elders aankopen en dus de aanvoerketens herzien.

Philippe Van Dooren