Telex: ontploffing, doop schip, chauffeurstekort, P&O Ferries en DFDS

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
De nieuwe hybride 'Eco Catania' in de Siciliaanse haven Catania
De nieuwe hybride ‘Eco Catania’ in de Siciliaanse haven Catania © Grimaldi

Een container ontploft in de haven van Jebel Ali, Grimaldi doopt een nieuw hybride roroschip, de routeplanner Slim naar Antwerpen wordt uitgebreid, Groot-Brittannië past de rij- en rusttijden tijdelijk aan en DFDS start rorodienst Calais-Sheerness.

ONTPLOFFING –

In de haven van Jebel Ali is maandag een container aan boord van een schip ontploft. De schokgolf van de ontploffing werd tot ver in de omgeving waargenomen. De bemanning op het schip was op tijd geëvacueerd. Er vielen geen gewonden maar de schade is aanzienlijk. De brandweer had de brand als gevolg van de ontploffing na enkele uren onder controle. Volgens de eerste vaststellingen zou een container met brandbare producten vuur gevat hebben en ontploft zijn. The Guardian meldt dat MarineTraffic het schip geïdentificeerd zou hebben als de ‘Ocean Trader’, een containerschip van 210 teu van een reder uit Jebel Ali. Op YouTube is een filmpje van de ontploffing te zien. (KH)

GRIMALDI –

Rederij Grimaldi heeft zopas in de Siciliaanse havenstad Catania het vijfde van een reeks van twaalf nieuwe hybride roroschepen gedoopt. De ‘Eco Catania’, die naar de havenstad genoemd werd, behoort tot de ‘Grimaldi Green 5th Generation’. Het is een van de grootste en meest milieuvriendelijke schepen in de wereld. Het schip heeft een capaciteit van 500 trailers en stoot maar de helft van de CO2-emissies uit vergeleken met de vorige generatie schepen. Tijdens het verblijf in de haven draait het op elektriciteit die is opgeslagen tijdens het varen in mega-lithiumbatterijen, en generatoren en via 350 m² zonnepanelen. De ‘Eco Catania’ wordt binnenkort ingezet tussen Genua, Livorno, Catania en Malta. (KH)

ROUTEPLANNER –

De routeplanner van ‘Slim naar Antwerpen’ wordt uitgebreid met een aantal functies. Taxiritten en verschillende deelvoertuigen werden toegevoegd. Daarnaast kunnen routeresultaten nu ook beter gefilterd en gesorteerd worden. Concreet komt het aanbod van Blue-bike (fietsen), Poppy (e-steps, e-scooters en auto’s), Bird (e-steps) en Cambio (auto’s) mee in de routeresultaten. Voor taxiritten geeft de routeplanner suggesties van deur tot deur, of in combinatie met andere vervoersmogelijkheden zoals het openbaar vervoer. De geschatte prijs is gebaseerd op gemiddeldes van de taxisector. De zoekresultaten kunnen ook gesorteerd worden op snelste reistijd, minste overstappen, prijs enzovoort. Je vindt de routeplanner op www.slimnaarantwerpen.be/routeplanner of in de App Store of de Google Play Store. (ML)

CHAUFFEURSTEKORT VK – 

Vrachtwagenchauffeurs mogen in het Verenigd Koninkrijk tijdelijk langer rijden dan voorzien in de geldende rij- en rusttijden. Zo wil de Britse regering het chauffeurstekort opvangen. De maatregel gaat op maandag 12 juli in. Doordat veel buitenlandse chauffeurs het land na de brexit verlieten, is het tekort zo nijpend geworden dat onder meer de belevering van supermarkten in het gedrang dreigt te komen. De Road Haulage Association en de bonden reageren negatief op de versoepeling van de rijtijden. Ze lost niets structureel op, zeggen ze. Ook vrezen ze voor de verkeersveiligheid omdat chauffeurs oververmoeid kunnen geraken. (PhVDo) 

P&O FERRIES –

De Britse havengroep PD Ports sluit dit weekend de terminal Teesport (Middlesbrough) voor een update van het terminal operating system. Door die IT-ingreep zal het van vrijdag 9 juli om 18.00 uur tot maandag 12 juni om 6.00 uur niet mogelijk zijn om met vrachtwagens ladingen af te zetten of op te halen. De afvaart van P&O Ferries van Teesport naar Zeebrugge op zondagmiddag 11 juli – om 12.00 uur Britse tijd – zal plaatsvinden maar mogelijk met vertraging. (RJ)

DFDS –

Anderhalve maand later dan voorzien, start DFDS op maandag 12 juli een dagelijkse rorodienst voor onbegeleide vracht van Calais naar Sheerness (London Medway Cluster). Het vaarschema is gekoppeld aan spoordiensten van Calais met Zuid-Frankrijk, Italië en Spanje. DFDS zet de ‘Gothia Seaways’ in, met een capaciteit van 165 trailers of containers. Die dienst vanuit het uitbreidingsproject van Calais wordt deels gefinancierd met geld uit het Britse overheidsfonds voor bevoorradingszekerheid na de brexit. (RJ)

URBIKE – SD ROAD –

De Brusselse specialist in belevering met cargofietsen Urbike gaat een strategisch partnerschap aan met het transportbedrijf SD Road uit Mollem. Dat is gespecialiseerd in healthcare (L’Oréal/Pierre Fabre) en boekendistributie (Filigranes, Hachette, Media Participation). Met het partnership kan Urbike zijn activiteiten verder opschalen. Deze coöperatieve ontwikkelde een proof-of-concept voor stadsdistributie met aanhangwagens in het kader van het BCklet-project, dat eind vorig jaar succesvol afliep. Samen met vier partners (Bpost, CSD, Delhaize en Multipharma) ontwierp Urbike verschillende innoverende logistieke modellen, die nu worden verdergezet. (PhVDo)

SCHEEPSBOTSING –

Voor de kust van de Filipijnse hoofdstad Manila zijn twee schepen op elkaar gebotst. Bij de aanvaring is niemand gewond geraakt maar er wordt wel gevreesd voor een olielek. Het vrachtschip ‘Palawan Pearl’ kwam in aanvaring met het baggerschip ‘BKM 104’ op 100 meter voor de kust. Het vrachtschip had 3.000 liter diesel en 60 liter motorolie aan boord. Het ligt half onder de waterspiegel. De kust heeft een drijvende barrière aangelegd rond het schip om lekkende olie op te vangen. (KH)