Stijging containertarieven houdt aan: op naar 100 miljard dollar winst

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

De tarieven voor langetermijncontracten in de containervaart blijven stijgen, maar trager. In juni stegen ze met 2,3% tegenover 9% in mei. Volgens Drewry stevent de containervaartsector af op een winst van 100 miljard dollar in 2021.

Volgens de Noorse analist Xeneta ligt de basis voor de historisch hoge tarieven bij de sterke vraag, in combinatie met een tekort aan equipment en capaciteit en havencongestie. Ondertussen bleven de carriers hun routes en capaciteit beheren om een ongezien sterke onderhandelingspositie te vrijwaren. Voor de verladers is het dan weer een moeilijke periode met toenemende onbetrouwbaarheid van de supplychain en stijgende tarieven. Alleen al in 2021 zijn de tarieven met 37,7% gestegen. Jaar op jaar bedraagt de stijging 39,2%.

Geen verbetering

Hoewel carriers moeite doen om hun capaciteit te verhogen, zal dat eerder op lange termijn soelaas brengen. Zowel havens in de VS als in China kampen met toenemende congestie en vertragingen. Daardoor is er volgens Xeneta geen daling van de tarieven in zicht.

Reders vieren hoogtij

In tegenstelling tot de verladers is het voor de reders een periode van hoogconjunctuur. Volgens een onderzoek van Sydbank in opdracht van ShippingWatch gaan de inkomsten van containerrederijen door het dak. De beurskoers van Yang Ming en Evergreen steeg de voorbije twaalf maanden met respectievelijk 2.732 en  1.716%. Ook HMM en COSCO deden het goed op de beurs met respectievelijke koersstijgingen van 856 en 801%. Maersk en Hapag-Lloyd konden hun aandeelhouders eveneens plezieren maar niet met dezelfde hoge winstpercentages als hun Aziatische concurrenten. Het verschil ligt hem volgens Sydbank in de manier waarop de routes worden blootgesteld aan congestie en capaciteitstekort en aan het individuele inkomstenniveau van voor de COVID-19-periode.

Drewry raamt de winst voor de containervaartsector dit jaar op 100 miljard dollar.

Koen Heinen