Maersk hervat directe dienst tussen Noord-Europa en India

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Maersk Tanjong' (8.411 teu) bij Gateway Terminals India (APMT) in Nhava Sheva
De ‘Maersk Tanjong’ (8.411 teu) bij Gateway Terminals India (APMT) in Nhava Sheva © Maersk

Bijna een jaar na de stopzetting van de directe ME1 Service tussen Antwerpen en India, start Maersk opnieuw een rechtstreekse dienst tussen Noord-Europa en het Indische subcontinent. De nieuwe ME7 Service naar Ennore krijgt geen Vlaamse aanloop.

De start van de nieuwe ME7 Service kadert in een grootschalige reorganisatie van alle lijndiensten van de Deense carrier naar het Midden-Oosten en India. Het lijnvaartverkeer van en naar India loopt al een hele tijd bijzonder moeizaam omwille van de COVID-19-pandemie, het grote ladingaanbod en het tekort aan containers en schepen. Met een hertekend aanbod wil Maersk de regio beter bedienen.

De ME7 Service zal Felixstowe, Rotterdam en Bremerhaven met Jeddah, Salalah, Colombo en Ennore verbinden. Het wordt de eerste rechtstreekse lijndienst tussen Noord-Europa en de Adani Container Terminal in Ennore (ook gekend als Kamarajar Port). De eerste afvaart uit Ennore is gepland op 4 augustus met het schip ‘Maersk Kalmar’ van 6.673 teu.

Concurrent

Ennore ligt zo’n dertig kilometer ten noorden van Chennai. De nieuwe ME7 wordt dan ook een concurrent voor Hapag-Lloyds IEX Service die onder andere Antwerpen met de Chennai Container Terminal verbindt. Die IEX Service is overigens een gezamenlijke dienst met COSCO Shipping Lines, OOCL, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming.

Behalve de ME7 start Maersk ook een nieuwe ME4 Service, die volgens het persbericht van Maersk de snelste transittijden tussen Hamad (Qatar) en Noord-Europa zal bieden. Adhishi Alawani, media relations manager voor Maersk in West- & Centraal-Azië, bevestigt wel dat de dienst in Europa beperkt zal blijven tot het Middellandse Zeegebied. De nieuwe ME4 zal met zes schepen van 2.300 tot 3.700 teu wekelijkse afvaarten bieden vanuit Tanger, Alexandria (El Dekheila) en Port Said naar Jeddah, Salalah, Doha en Jebel Ali. Lading van en naar Noord-Europa zal via transhipment behandeld worden.

AE1 Service

De start van de twee nieuwe diensten zal niet leiden tot een capaciteitsverhoging, want Maersk staakt de ME6 Service met schepen van 10.000 teu tussen de Med en het Midden-Oosten. Die schepen schuiven door naar de ME2 Service tussen Tanger, Algeciras, Valencia, Vado Ligure, Port Said, Jeddah, Salalah, Jebel Ali, Mundra en Nhava Sheva. In de ME2 varen nu nog schepen van gemiddeld zo’n 5.000 teu.

Met de nieuwe diensten naar de Arabische Golf en het Indische subcontinent zal Maersk niet langer de grote AE1 Service van/naar het Verre Oosten gebruiken voor de bediening van het Indische subcontinent via transhipment in Colombo. Die AE1-dienst is een grote 2M-loop met schepen van 13.102 tot 23.656 teu, die door MSC als Shogun Service wordt aangeboden. Lading vanuit Antwerpen naar Mundra of Nhava Sheva zal bij MSC PSA European Terminal (MPET) geladen worden op de schepen van de AE7/Condor Service van 2M voor transhipment in de Omaanse hub Salalah.

Stefan Verberckmoes