Haven Zeebrugge scoort met 25,22 miljoen ton beste halfjaar ooit

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Containertrafiek in het Wielingendok in Zeebrugge
Containertrafiek in het Wielingendok in Zeebrugge © RJ

De haven van Zeebrugge beleefde zijn beste halfjaar ooit met 25,22 miljoen ton goederen. De groeimotoren in het eerste halfjaar waren het ijzersterke samenspel van deepsea en shortsea, en de gedeeltelijke terugkeer van nieuwe wagens.

De terminals in de haven van Zeebrugge behandelden in april, mei en juni 13,21 miljoen ton goederen. Dat was het tweede beste kwartaal ooit na de 14,39 miljoen ton in het begin van 2020. Opvallend was de stabiele koers: elke maand bleef het volume boven de 4 miljoen ton. Bovendien was dit het beste halfjaar ooit met 25,22 miljoen ton, goed voor 0,6% meer dan de 25,06 miljoen ton in het eerste semester van 2020.

Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2020, namen de containers de rol van lng over als grootse aandeel in het totale volume, met een groei van 8,6 naar 10,2 miljoen ton (+18,8%). Op de tweede plaats kwam roro met een groei van 6,5 naar 7,3 miljoen ton (+13,8%). De vloeibare bulk zakte naar de derde plaats van 8,8 naar 6,4 miljoen ton (-27,7%). De vaste bulk groeide naar 0,9 miljoen ton (+13,9%). Het stukgoed daalde tot op 0,32 miljoen ton (-2,9%).

Combinatie shortsea-deepsea

“De combinatie van de deepseacontainerdiensten met onze shortseabestemmingen in Ierland, Scandinavië en Zuid-Europa, vormt een flexibele logistieke draaischijf”, zegt CEO Tom Hautekiet. “De groei in beide sectoren toont dat ze elkaar versterken.”

“De daling in vloeibare bulk was in lijn met onze verwachtingen, sinds de ‘normalisering’ in het vloeibaar aardgas na de uitzonderlijk hoge volumes in 2020. In plaats van 116 meerden er 97 lng-tankers aan. Stukgoed verschepen verloopt alsmaar meer via containers.”

Eerste fase Brexit weggewerkt

De trage start van de Britse rorotrafieken ten gevolge van de eerste fase van de brexit, werd bijna volledig rechtgetrokken. Op het einde van het eerste halfjaar bedroeg de achterstand nog maar 1,7%. Nochtans verhuisde een groot pakket van de trafiek met Ierland van de VK-landbrug naar rechtstreekse diensten met Ierland: plus 23,7%. Ook de shortsearoro met Scandinavië (+13,8%) en Zuid-Europa (+28,7%) deed het goed.

In het eerste halfjaar werden precies 1.165.722 nieuwe wagens behandeld, een stijging van 20,7%. Dat is evenwel nog een vijfde onder het niveau van voor de pandemie. De oorzaak ligt deels bij het wereldwijde tekort aan bepaalde onderdelen (onder meer microchips) dat de industrie parten speelt.

Roel Jacobus