Verdeelcentrum Zespri Zeebrugge zet zich schrap voor 15% meer kiwi’s

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Havenarbeiders lossen kiwi's van Zespri bij BNFW in Zeebrugge
Havenarbeiders lossen kiwi’s van Zespri bij BNFW in Zeebrugge © RJ

In Zeebrugge zullen de Nieuw-Zeelandse groep Zespri en Belgian New Fruit Wharf (SEA-invest) dit jaar 10 à 15% meer kiwi’s behandelen. Dat komt vooral door de toenemende vraag van de Europese retailmarkt naar de gele SunGold-kiwi’s.

“De oogst in Nieuw-Zeeland en de vraag in Europa zijn dit jaar bijzonder groot”, zegt operations manager Philip Marechal van Zespri. “Dat leidt tot grotere en bijkomende schepen voor een extra volume van 10 à 15%. Er is vooral een toenemende vraag naar de gele SunGold-kiwi’s voor de Europese retailmarkt.”

Half april gebeurde de eerste aanloop uit Nieuw-Zeeland met de Cool Eagle, het grootste reeferschip dat Zespri ooit charterde. “Sindsdien draaien we op volle toeren. Van april tot november verwachten we ongeveer 160.000 paletten, goed voor 160.000 ton. Die komen met zowel koelschepen als in koelcontainers op containerschepen. Zo blijven de vruchten na vier weken varen perfect vers.”

Van 250 naar 300 jobs

In 2018 verlengden Zespri en behandelaar Belgian New Fruit Wharf (BNFW, deel van de groep SEA-invest) na bijna 35 jaar hun samenwerkingsovereenkomst met nog eens tien jaar. Op basis van dat engagement investeerden ze in 2019 en 2020 in totaal 11 miljoen euro in het verdubbelen van het verpakkingsstation. “COVID-19 vertraagde vorig jaar het inrichten van de installaties. Nu is pas het eerste seizoen dat we ten volle kunnen genieten van de extra ruimte, nieuwe apparatuur en herinrichting van de workflow”, zegt Marechal.

Naast de bestaande 4.000 m² gebouwen – waar 250 mensen werkten – werd een extra 3.500 m² opgetrokken. Voor de haventaken worden naargelang de drukte tot 80 havenarbeiders ingeschakeld. “Door de groei voorzien we dit jaar op piekmomenten 300 arbeidsplaatsen. Op de werkvloer ontstond meer ruimte, wat ons hielp bij de aanpassingen qua afstand en afscherming om samen gezond de coronapandemie door te komen. Er kwamen ook extra personeelsvoorzieningen en we legden veel nadruk op veiligheid, ergonomie en automatisering om een aantal taken te verlichten. In de nieuwbouw kwamen onder meer twee lijnen voor kartonnen verpakkingen in plaats van de prepacks met plastic flow wrap. Uit eigen milieubekommernis en op vraag van de consument, mikken we dit jaar op negen miljoen prepacks zonder plastic voor diverse Europese landen.”

Roel Jacobus