Telex: Young FORWARD, Zeeschelde vuil, Gosselin, HZS en sloop Godetia

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Nieuwe havenkraan bij Gosselin
Nieuwe havenkraan bij Gosselin © Gosselin

Young FORWARD heeft een nieuw bestuur, meer dan 35.000 vorderingen voor foutief berekende Maut, de Zeeschelde is zwaar vervuild met PFOS, Nederlandse bedrijven slaan de handen in elkaar op de Nieuwe Zijderoute en de ‘Godetia’ wordt gesloopt.

YOUNG FORWARD – 

De jongerenafdeling van expediteursvereniging Young FORWARD, vernieuwt haar bestuur. Cédric Peeters (Portmade) treedt toe als ondervoorzitter. Birgit Van Dijck (Vedrova) geeft de fakkel door. Tia Meyvis (Ahlers Belgium) en Stijn Verbist (Eutraco) worden herbenoemd als respectievelijk voorzitter en ondervoorzitter. (ML)

44 TON FRANKRIJK – 

Het internationaal instituut voor transportrecht IDIT bevestigt in een analyse dat de voorgenomen wetswijziging in Frankrijk die het grensoverschrijdend vervoer van 44 ton onmogelijk maakt, in strijd is met het Europese recht. De Franse regering wil de wegcode aanpassen middels een decreet dat voorziet dat vervoer met 44 ton alleen maar mogelijk zou zijn tussen twee punten op het Franse grondgebied. Volgens IDIT is dat voorstel niet in lijn met het vrij verkeer van goederen en belemmert het de eerlijke concurrentie tussen lidstaten. UPTR zegt blij te zijn dat “vooraanstaande Franse juristen tot dezelfde conclusies komen” als zij. Ook Febetra, TLV en het VBO spannen zich in om transport van 44 ton tussen België en Frankrijk officieel toe te laten. (PhVDo)

GODETIA –

Vrijdag 25 juni komt het commando- en logistiek ondersteuningsschip ‘A960 Godetia’ voor de laatste keer op de Marinebasis in Zeebrugge aan. Het schip werd in op 7 december 1965 op de Boelwerf in Temse te water gelaten en verdwijnt nu definitief uit de vaart. Het krijgt helaas geen museale toekomst, vernam kamerlid Jasper Pillen (Open Vld), die al lang pleit voor een maritieme poot van het War Heritage Instituut (WHI) aan de kust. “Minister van defensie Ludivine Dedonder (PS) liet weten dat het schip verschroot zal worden. Slechts enkele symbolische onderdelen zoals ankers, naamborden en de scheepsbel gaan naar het WHI. Hopelijk krijgen we die op termijn te zien in een modern maritiem museum aan de kust in plaats van in het Legermuseum in het Brusselse Jubelpark.” (RJ)

LKW-MAUT –

De Duitse snelweguitbater BAG heeft al 35.800 vorderingen ontvangen voor terugbetaling van de foutieve berekening van de Duitse vrachtwagentol LKW-Maut. In oktober vorig jaar sprak het Europees gerechtshof een vonnis uit waarin Duitsland op de vingers werd getikt omdat het naast de infrastructuurkosten ook de kosten van de verkeerspolitie in rekening bracht in haar tolheffing. (YD) 

GOSSELIN –

De position switch van de havenkranen op de containerterminal van Gosselin in Deurne leverde een spectaculaire timelapsevideo op. De beelden kunt u hier bekijken. (ML)

PFOS –

De Vlaamse waterlopen kampen met dramatische pieken in de PFOS-vervuiling, blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. De Zeeschelde is trieste koploper met hoeveelheden PFOS die 110 keer hoger lagen dan de norm. De Vlaamse overheid werkt sinds 2020 wel aan een actieplan om de watervervuiling aan te pakken. (ML) 

HOGERE ZEEVAARTSCHOOL –

Vanaf september biedt de Hogere Zeevaartschool (HZS) in Antwerpen een vernieuwde opleiding Scheepswerktuigkunde (Marine Engineering). De bestaande opleiding wordt uitgebreid van een driejarige professionele bachelor naar een vierjarige academische bachelor + master. Daarmee wil HZS de academische competenties van de studenten aanpassen aan de evolutie van de schepen met alternatieve brandstoffen, automatisatie enzovoort. Er is een grote nood aan technische geschoolden met dit engineeringprofiel en zo worden hun kansen op de internationale arbeidsmarkt gaaf gehouden. De vernieuwde opleiding kreeg volgens HZS de volledige steun vanuit het werkveld. (KH)

NIEUWE ZIJDEROUTE –

De Nederlandse spelers die momenteel actief zijn met spoorvervoer op de Nieuwe Zijderoute tussen Europa en China slaan de handen in elkaar voor een ‘NL Express’-trein op de route. Volgens Railfreight.com gaat het onder meer om New Silk Way Logistics en GVT Group of Logistics. Samen willen ze een front vormen op de Nieuwe Zijderoute. Over de bestemmingen in China en Nederland moeten nog afspraken gemaakt worden.  In Nederland gaat veel Chinaverkeer nu al via Tilburg, waar GVT een terminal heeft. Venlo is eveneens een transithub voor Chinatreinen en ook Rotterdam maakt deel uit van het netwerk. Waarschijnlijk zal de focus toch liggen op een inlandterminal. Wat de onderlinge concurrentie betreft, zijn er volgens de logistieke operatoren voldoende treinen en is er voldoende goederenvervoer per spoor. Het doel is om een ‘green lane’ op te zetten met douaneafhandeling in Nederland. (KH)