Telex: handhavingsvaartuig PoA, boetes, Exmar en stop Alibaba

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Het hybride handhavingsvaartuig 'POA 1' wordt op de scheepswerf in Nederland te water gelaten
Het hybride handhavingsvaartuig ‘POA 1’ wordt op de scheepswerf in Nederland te water gelaten © Port of Antwerp

Port of Antwerp neemt eerste nieuw handhavingsvaartuig in ontvangst, de kilometerheffing levert 11,8 miljoen euro boetes op, protest tegen de uitbreiding van Liege Airport voor Alibaba en een Libische transmigrant veroordeeld.

HANDHAVINGSVAARTUIG –

Port of Antwerp neemt het eerste van twee nieuwe hybride handhavingsvaartuigen in ontvangst. Een delegatie van Port of Antwerp voer met de ‘POA1’ van de werf Kooiman (Zwijndrecht, NL) naar Antwerpen. Onderweg kreeg de ‘POA1’ gezelschap van andere vaartuigen van het Havenbedrijf. De reis is te bekijken op het Instagramkanaal van Port of Antwerp. (ML)

STOP ALIBABA –

Het collectief ‘Stop Alibaba’ roept op tot actie tegen de uitbreiding van Liege Airport. Ze dringen aan op een stopzetting van de bouwwerkzaamheden zodat een globale impactstudie de gevolgen van de uitbreiding kan vaststellen op het vlak van klimaat, economie, veiligheid en levenskwaliteit. ‘Stop Alibaba’ hing bijna 600 affiches met de afbeelding van een vliegtuig dat in de lucht wordt gevangen door een vlindernet op aan de muren van zeven steden (Luik, Brussel, Antwerpen, Namen, Verviers, Hoei en Maastricht). (MDV)

BOETES KILOMETERHEFFING – 

Vorig jaar zijn in totaal voor 11,8 miljoen euro kilometerheffing boetes uitgeschreven. De buitenlanders zijn met 9,3 miljoen de grootste zondaars. Enkel in 2017 was het bedrag hoger (11,6 miljoen). Belgische voertuigen werden voor 2,5 miljoen bekeurd. Belgen betalen hun boetes vrij stipt: het inningspercentage is 81,9%. Bij de buitenlanders is dat maar 66,7%. Dat zegt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) in antwoord op een vraag van Carmen Ryheul (Vlaams Belang). Bij de Nederlanders en de Fransen steeg de openstaande schuld fors. Ook bij de Polen en de Roemenen steeg de schuld. “Het is absurd dat er nog geen oplossing kon gevonden worden om de inning van dergelijke boetes te faciliteren”, zegt Ryheul. (PhVDo)

EXMAR –  

De ‘super-eco’ lpg-tanker ‘Flanders Innovation’ (88.000 m3) van de Antwerpse rederij Exmar is op 23 juni 2021 door de Jiangnan Shipyard in Shanghai opgeleverd. Het is de grootste ‘dual fuel’-VLGC (very large gas carrier) ter wereld. Hij zal zowel lpg vervoeren als op lpg varen. De tanker is het zusterschip van de ‘Flanders Pioneer’ die in april 2021 werd opgeleverd. Het duurzame duo zal voor vijf jaar worden gecharterd door de Noorse energiereus Equinor ASA. (JD) 

VEROORDELING –

Een Libische transmigrant die zich op 22 april in Zeebrugge tegen beveiligingsagenten keerde, kreeg van de Brugse correctionele rechtbank zes maanden effectieve celstraf en 800 euro boete omdat hij de haven binnendrong en voertuigen beschadigde. Hij behoorde tot een trio dat op de roroterminal van P&O via een scheur uit het dak van een trailer klom. Tijdens zijn vluchtpoging keerde hij op zijn stappen terug nadat hij zijn pet verloor. De agressieve verdachte was al vier keer eerder in de haven aangetroffen. Op dezelfde zitting kregen een Iraniër en een Eritreeër, die eind april op de terreinen van C.RO tegen de lamp liepen, dezelfde straf. (RJ)

AUTONOME SLEEPBOOT –

De Singaporese scheepswerf Keppel Offshore & Marine en het technologiebedrijf ABB hebben voor de haven van Singapore een sleepboot ontwikkeld die vanop afstand bestuurd wordt vanuit een commandocentrum aan de wal. Voor het project werd de 32 meter lange havensleper ‘Maju 510’, eigendom van Keppel Smit Towage, geretrofit. Door de aansturing op afstand kan de bemanning rusten tijdens de verplaatsingen in de haven en zich volledig concentreren op het eigenlijke sleepwerk. In een tweede fase later dit jaar zal de sleper autonoom taken uitvoeren om aanvaringen te vermijden, onder toezicht op afstand. (KH)

EMISSIELOZE SCHEEPVAART –

De Europese Commissie (EC) en de private sector gaan tot 2030 samen 3,8 miljard euro investeren om zee- en binnenschepen emissieloos te maken. De EC en het Waterborne Technology Platform tekenden hierover woensdag een intentieverklaring zoals eerder deze maand aangekondigd. Tegen 2030 willen ze inzetbare zero-emissieoplossingen voor alle scheepstypes ontwikkelen en demonstreren, om tegen 2050 zero-emissie watergebonden transport te realiseren. Voor dit partnership trekt de EC 530 miljoen euro uit. De overige partners bestaande uit scheepswerven, producenten van maritieme uitrusting, de containertransportsector, de binnenvaart, de academische wereld, classificatiemaatschappijen enzovoort, zullen tussen nu en 2030 3,3 miljard euro investeren in onder meer onderzoek en innovatie. (KH)