Starious Bitumen mikt in Zeebrugge op 270.000 ton maritieme trafiek

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Starious Bitumen plant maritiem distributiecentrum op dit gedeelte van de concessie van P&O Ferries in Zeebrugge
Starious Bitumen plant maritiem distributiecentrum op dit gedeelte van de concessie van P&O Ferries in Zeebrugge © RJ

Distributeur Starious Bitumen verfijnt zijn vergunningsaanvraag voor een maritieme hub voor import en export in Zeebrugge, na een waslijst van vragen en opmerkingen. Het bedrijf rekent op een jaarlijkse maritieme trafiek van 270.000 ton.

In maart vroeg Starious Bitumen een vergunning aan om in de haven van Zeebrugge een opslag- en verdeelcentrum voor bitumen te bouwen. Bitumen is een kleverige vloeistof die overblijft na raffinage van ruwe petroleum. Het wordt onder meer gebruikt als bindmiddel in asfalt. Het zou de eerste eigen fysieke vestiging worden van Starious Bitumen, dat in 2016 opgericht werd door twee traders met twintig jaar ervaring in bitumen, met hoofdzetel in Singapore en kantoren in Genève (Zwitserland) en Malaga (Spanje). In Zeebrugge had Starious zijn oog laten vallen op 2,44 hectare van de concessie van P&O Ferries aan de oude Leopold II-dam (foto).

Maar binnen havenkringen rezen vragen over de zorgvuldigheid van de opslag en behandeling van 68.000 m3 bitumen in tanks en leidingen. Ook in de gemeenteraad stelde Andries Neirynck (Groen) de vraag of die semi-industriële activiteit te verzoenen valt met de ‘clean port’-strategie en de nabije bewoning van Zeebrugge. Schepen voor ruimtelijke ordening en leefmilieu (Franky Demon) beloofde dat de stadsdiensten de aanvraag nauwkeurig zouden onderzoeken.

Schip, trein en vrachtwagen

Het bedrijf heeft nu een aangepaste vergunningsaanvraag ingediend. In de bijgevoegde documenten zit een waslijst aan adviezen van de meest uiteenlopende instanties van de Hulpverleningszone (brandweer), het havenbestuur MBZ, Maritieme Toegang, Natuur en Bos, Infrabel, Landsverdediging en de Vlaamse Milieumaatschappij. Er was sprake van een bundeling in twee formele bezwaren. In opdracht van het bedrijf, formuleert studiebureau Permis antwoorden op de vragen en toelichting bij de voorgenomen maatregelen. Bijvoorbeeld de op- en overslag van bitumen zal altijd in gesloten circuit gebeuren, er is geen productie en de activiteiten vinden plaats op meer dan één kilometer van bewoning.

Interessant is de uitleg over de te verwachten trafiek. Starious wil per schip jaarlijks 170.000 ton bitumen aanvoeren en 100.000 ton uitvoeren. Er wordt gebruikgemaakt van tankschepen met een laadvermogen tussen 3.000 en 45.000 ton. Daarnaast zal met treinen en vrachtwagens samen 40.000 ton bitumen aangevoerd worden. De verdeling van het product over de weg wordt geraamd op 110.000 ton per jaar. Gerekend in vrachtwagens met een capaciteit van ongeveer 25 ton, betekent dat jaarlijks 8.800 vervoersbewegingen.

Het openbaar onderzoek van de aangepaste vergunningsaanvraag loopt tot vrijdag 9 juli.

Roel Jacobus