Sociaal akkoord Zeebrugge: “Binnen is logistiek, buiten havenarbeid”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Ondertekening raamakoord bij de eerste spadesteek van Lingang in Zeebrugge
Ondertekening raamakoord bij de eerste spadesteek van Lingang in Zeebrugge © RJ

Met een akkoord over de scheiding tussen erkende havenarbeid en logistieke taken, effenen vakbonden en werkgevers in Zeebrugge het pad voor logistieke ontwikkeling. Ze ondertekenden dit bij de eerste spadesteek van het park van het Chinese Lingang.

Hoog bezoek woensdagmorgen in Zeebrugge voor de eerste spadesteek van het distributiepark van groep Lingang uit Shanghai. Vlaams minister-president Jan Jambon, havenvoorzitter en burgemeester Dirk De fauw en gouverneur Carl Decaluwé tekenden present voor de start van de werken. Met een jaar vertraging bouwt projectontwikkelaar Lingang – die in thuisbasis Shanghai onder meer de ‘gigafactory’ van Tesla en BMW op zijn terreinen heeft – op 15 hectare een distributiecentrum van 7,6 hectare. Dit complex is verdeeld in tien verhuurmodules voor import en/of export. Vanuit het havenbestuur wordt gemikt op bijvoorbeeld (wereldwijde) verdeling van wisselstukken voor auto’s. Deze site is gevestigd op de Maritieme Logistieke Zone in de achterhaven. Er is een rechtstreekse weg naar de voorhaven – lees: containerterminal CSP Zeebrugge – in aanbouw.

Het gaat om de eerste fase van een vergunning voor in totaal 30 hectare, waarvoor Lingang in 2018 een investering van 85,3 miljoen aankondigde.  “In Shanghai ontwikkelden we tien jaar geleden een vergelijkbaar logistiek platform”, zegt mevrouw Jie Hu, CEO van Lingang Overseas Belgium. “Beiden zijn gateways die volumegroei van deepseatrafiek faciliteren. We tekenden al de eerste contracten met Worldex, dat in Shanghai producten van Amazon behandelt, UDA Express (in 1999 opgericht in Shenzen en met een tak in Dubai, red.). Er lopen ook besprekingen met JD Logistics om in Zeebrugge e-commerce te behandelen.”

Konijn uit de hoed

In deze eerste fase wordt gemikt op bijna 300 nieuwe jobs. Een hindernis voor investeringen op de Maritieme Logistieke Zone was een al tientallen jaren aanslepende sociale discussie over de verplichte inzet van erkende havenarbeiders. Dat was een hindernis want na de ceremonie van de eerste spadesteek toverden de sociale partners een verrassend konijn uit de hoed. De Centrale van Werkgevers Zeebrugge (Cewez) en de vakbonden AVC-Transcom en ABVV-BTB ondertekenden een raamakkoord over het statuut van tewerkstelling in Zeebrugge.

“We kwamen na jaren tot een duidelijke overeenkomst”, zegt voorzitter van Cewez Marc Adriansens. “Ten eerste erkennen we dat in havengebied de wet-Major op de havenarbeid geldt. Het tweede punt is een verfijning van de taken met het oog op de behandeling van e-commerce. We maken een opdeling tussen werk dat puur overslag is en werk waarbij de producten een toegevoegde waarde krijgen. In de meeste geval betekent dit: binnen is voor logistieke medewerkers, buiten is voor erkende havenarbeiders.”

“Logistiek genereert havenarbeid”

Het historische akkoord opent een groot potentieel voor de ontwikkeling van distributieactiviteiten in Zeebrugge. “Dit is zeer belangrijk voor de werkgelegenheid want logistiek en distributie genereren trafiek en dus havenarbeid”, zegt secretaris Michael Voet van ACV-Transcom. “Hiervoor waren we bereid om de opdeling tussen binnen en buiten te maken. We zien al een eerste concreet resultaat: ten gevolge van dit project van Lingang starten opleidingen voor extra havenarbeiders bij CSP Zeebrugge.”

“We hebben een raamakkoord voor de algemene principes”, zegt secretaris Marc Cattoor van ABVV-BTB. “De details per activiteit en per bedrijf worden verder uitgewerkt.”

Foto: Ondertekening raamakoord door Marc Cattoor (ABVV-BTB), Carla Debart (Cewez), Michael Voet (ACV-Transcom), Guy Benedictus (Cewez) en Marc Adriansens (Cewez).

Roel Jacobus