Saadé (CMA CGM): “Vlotte containerflow pas na Chinees Nieuwjaar 2022”

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Rodolphe Saadé
Rodolphe Saadé © CMA CGM

Rodolphe Saadé, CEO van CMA CGM, vertelde tijdens de IAPH World Ports Conference dat de wereldwijde containerflow zich pas zal normaliseren na het Chinese Nieuwjaar in 2022. “De vooruitzichten zijn positief, maar we staan voor een grote uitdaging.”

Hoe zal de maritieme supplychain er postpandemisch uitzien? Het is de hoofdvraag die binnen het thema ‘Changing of the Guard’ op de eerste conferentiedag van de IAPH World Ports Conference in Antwerpen – maandag 21 juni – werd behandeld. De nieuwe EU Green Deal, de terugkeer van de VS in de klimaatdiscussie en de opkomst van Azië roeren de maritieme sector. Eregast en CEO van CMA CGM, Rodolphe Saadé, kaartte vooral het belang van een gecoördineerde aanpak aan. 

Coördinatie

“De congestie in de havens aan de westkust van de VS, in Europa en China heeft voor grote problemen gezorgd”, vertelt hij. “We zien meer samenwerking tussen de havens en rederijen om een vlotte containerflow te garanderen, maar moeten nog meer leren communiceren om de uitdagingen van vandaag – zijnde de klimaatagenda, technologie en de servicekwaliteit – het hoofd te kunnen bieden.”

Van streek

“De situatie is zo extreem dat we klanten van streek maken”, gaat hij verder. “We zijn piekseizoenen gewend, maar ditmaal duurt het piekseizoen langer dan drie maanden. De congestie, het gebrek aan materieel en schepen maken het voor ons als rederij en logistiek dienstverlener moeilijk om een goede service aan te bieden. We geloven dat de containerflow zich pas zal normaliseren na het Chinese Nieuwjaar in 2022. We hebben nog negen maanden te gaan en staan voor een grote uitdaging. Als we samen actie ondernemen, kunnen we misschien goede oplossingen vinden. De situatie is zo complex dat we alle ideeën van beleidsmakers en andere spelers verwelkomen.”

Lng

Ook de energietransitie staat hoog op de agenda. Saadé benadrukte dat lng slechts een overgangsrol speelt in de decarbonisatie van de maritieme industrie. De Franse rederij richt haar pijlen volop op de toepassing van biomethaan. “Onze strategie is om pragmatisch te zijn. Ik begrijp de zorg rond lng: het is niet de brandstof van de toekomst”, zegt Saadé. “Op lange termijn zullen we een andere brandstof gebruiken om koolstofneutraal te zijn, maar vandaag geloven we dat het de best beschikbare brandstof is. Als we nu actie willen ondernemen, moeten we voor lng gaan. Op lange termijn kijken we naar biomethaan zodat we onze CO2-uitstoot nog meer kunnen verlagen.”

Perfectie als vijand

Ook Robin Silvester, CEO van Vancouver Fraser Port Authority en Robin Li, vicepresident van China Merchants Port Group, waren te gast in het paneldebat. Gedachten over hoe havens zich moeten voorbereiden op de toekomst werden lustig gedeeld. “Er heerst de zorg dat ‘perfectie’ de vijand wordt van ‘goed’”, vertelt Silvester. “Lng blijft een koolstofrijke brandstof en is niet de oplossing op lange termijn, maar haalt de emissies vandaag wel met 27% naar beneden. ‘No way’ dat we waterstof in onze haven binnen de 24 maanden kunnen voorzien.”

Digitalisering

Technologische innovatie in de globale supplychain biedt volgens het trio significante kansen. “In het zog van de coronapandemie zien we dat digitalisering overal om ons heen is”, vertelt Saadé. “Kan je je voorstellen dat we twee jaar geleden hierover een gesprek zouden gevoerd hebben? Digitalisering is de nieuwe norm. Data-analytics en AI (artificiële intelligentie) zullen het gezicht van de supplychain veranderen. Het zijn de bouwstenen om een betere routing en ecovriendelijke oplossingen te kunnen aanbieden.”

Quantumcomputing

“Wat we wel meer moeten doen, is onze middelen verbinden: schepen, trucks en containers moeten met elkaar geconnecteerd zijn zodat we data kunnen verzamelen en we de noden van onze klanten beter kunnen begrijpen”, gaat hij verder. “Vandaag vertrouwen we op IoT (internet of things) en blockchain. In de toekomst zal dat quantumcomputing zijn. Maar we moeten de return on investment altijd in het achterhoofd houden zodat we niet overspenderen. We worden overspoeld met data, maar moeten de juiste uitkiezen.”

Veerkracht

Robin Silvester: “Uitdagingen gaan gepaard met opportuniteiten. Veerkracht in de supplychain wordt de grootste focus en drijfveer van verandering. Prioritair daarbij is het gebruik van technologie om de voorspelbaarheid in de supplychain te voorzien. Dat vraagt een sterke coördinatie, samenwerking en transparantie tussen alle partners.”

Regionalisering

Ook Robin Li erkent het belang van de versnelde digitalisering. “Blockchain is een fantastische technologie die enorm efficiënt is en het vertrouwen tussen de verschillende spelers kan vergroten. Blockchain is intussen erkend door de Chinese regering, dus ik denk dat we die technologie vrij snel zullen uitbreiden naar naburige havens.”

Li schoof tevens de sterke trend van regionalisering naar voren. “Regionalisering wordt de nieuwe ‘driving force’ in de wereldhandel. De Wereldhandelsorganisatie WTO zal worden uitgedaagd. Ook e-commerce heeft de handelsmodellen dooreen geschud. Dit nieuwe consumptiegedrag vraagt om een snellere en meer flexibele service.”

Julie Desmet