Procedures tegen nieuwe sluis Zeebrugge stopgezet (update)

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
De oude vissershaven van Zeebrugge
De oude vissershaven van Zeebrugge © RJ

Er zijn akkoorden gemaakt waardoor de procedures bij de Raad van State tegen het voorkeursbesluit van de Nieuwe Sluis Zeebrugge worden stopgezet. De zeilclubs kregen garanties dat ze kunnen voortbestaan en ook met een bedrijf zou er een akkoord zijn.

Update vrijdag 11 juni om 9.45 uur

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) meldt dat de procedures bij de Raad van State tegen het voorkeursbesluit van de Nieuwe Sluis Zeebrugge worden stopgezet omdat een akkoord werd bereikt. Met de Royal Belgian Sailing Club (RBSC) en de Brugse Zeil- en Yachtclub (BZYC) werden afspraken gemaakt om hun voortbestaan te garanderen. De hinder tijdens de werken wordt zoveel mogelijk beperkt en ook na de realisatie van de sluis zal de jachthaven goed toegankelijk blijven.

De persdienst van de minister meldt dat “ook met de andere partij die bezwaar indiende, werd overeengekomen over de voorwaarden voor een akkoord”. Voor zover bekend, was de enige andere nog lopende procedure ingediend door metaalconstructiebedrijf en scheepshersteller Gardec, waarvan een van de twee vestigingen zou moeten wijken voor de nieuwe sluis. Flows contacteerde donderdagavond bedrijfsleider Hugo D’hoedt, maar hij wenste niet publiekelijk op de zaak in te gaan.

Dossier weer vooruit

Minister Peeters is opgelucht dat er vooruit kan gekeken worden. “Door de overeenkomsten zijn alle procedures van de baan. Hiermee blijven we op koers om de nieuwe sluis en doorgangsweg te realiseren. En dat is goed nieuws, want de sluis en verbindingsweg zijn broodnodig om de werkgelegenheid, de bedrijvigheid en de economische groei van de regio langdurig te garanderen. Er lopen gesprekken met andere bedrijven die een nieuwe locatie moeten zoeken. Daarvoor wordt onder meer op het bedrijventerrein De Spie – tussen Zeebrugge en Brugge – ruimte voorzien.”

Het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge bevindt zich op dit moment in de uitwerkingsfase. Dat betekent dat er verschillende alternatieven worden onderzocht voor de sluis, de nieuwe weg Nx en de leefbaarheid van het gebied rondom de Visartsite. “Deze fase zal naar verwachting eind 2023 resulteren in een projectbesluit waarin de precieze uitwerking beschreven wordt. In 2024 gaat de schop in de grond voor de tweede, volwaardige toegang tot de achterhaven.”

Havenbestuur en Apzi-Voka opgelucht

“Als havenbestuur zijn wij tevreden dat de tweede toegang tot de achterhaven weer een stap dichterbij is, want die is noodzakelijk voor de economische zekerheid van de haven van Zeebrugge op lange termijn”, reageert CEO Tom Hautekiet van het havenbestuur MBZ. “Tegelijk zijn we opgelucht te weten dat er voor alle partijen een goede oplossing is gevonden.”

“Het zwaard van Damocles boven dit belangrijke dossier is verdwenen”, zegt gedelegeerd bestuurder Bert Mons van Voka West-Vlaanderen. “Namens Apzi-Voka danken de minister en haar team dat ze een oplossing vonden voor de bezwaren van de partijen die een klacht hadden ingediend. Hopelijk zijn we nu écht vertrokken en worden er na het projectbesluit niet opnieuw bezwaarschriften ingediend. Het zou daarom ook goed zijn dat het projectteam proactief blijft inzetten op begeleiding op maat van de omliggende bedrijven en omwonenden, zodat alle resterende gevoeligheden weggemasseerd kunnen worden. Voor de bouw van de sluis, tunnel en ringweg moeten 25 bedrijven verhuizen. Sommige moeten al in 2023 hun huidig pand verlaten, maar kunnen pas in 2024 terecht op De Spie. Hier moeten de bevoegde diensten nog meer toewerken naar oplossingen die de bedrijfscontinuïteit niet in het gedrang brengen.”

Roel Jacobus