Lng-bunkerschip bedient tijdelijk Europees trucknetwerk in Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Lng-bunkerschip 'Green Zeebrugge'
Lng-bunkerschip ‘Green Zeebrugge’ © Henk Claeys

Terwijl het lng-laadstation voor tankwagens van Gate in Rotterdam een maand in onderhoud is, ligt in Zeebrugge het bunkerschip ‘Green Zeebrugge’ als drijvend tankstation. De vraag naar vloeibaar aardgas groeit vooral in de Duitse transportsector.

Sinds deze week rijden lng-tankwagens af en aan bij de kade aan de kopzijde van het Albert II-dok in Zeebrugge. Daar ligt voor minstens een maand het lng-bunkerschip ‘Green Zeebrugge’ tussen de containerreuzen van CSP Zeebrugge en de roroschepen van CLdN. 

De aanleiding zijn onderhoudswerkzaamheden aan de lng-terminal van Gate in Rotterdam van midden juni tot midden juli. Tijdens die periode zijn daar geen schepen toegestaan aan de stijgers en hebben de werkzaamheden een invloed op het uitsturen van gas en het laden van trucks. “Bediening vanop Kaai 124 in Zeebrugge is een van de alternatieven die we bieden aan onze small scale klanten”, zegt Michael Schaap van Titan LNG, de Nederlandse groep die de ‘Green Zeebrugge’ exploiteert. “Dit grote bunkerschip inzetten, is kostentechnisch niet evident maar we willen de bevoorrading garanderen.”

Noordzeeregio

De ‘Green Zeebrugge’ is eigendom van de Japanse groep NYK en wordt sinds eind januari permanent gecharterd door de Nederlandse bunkergroep Titan LNG. Met een laadcapaciteit van 5.200 m3 vloeibaar aardgas, betekende dat voor Titan LNG een gevoelige uitbreiding van de capaciteit en een flexibele inzetbaarheid in de Noordzeeregio.

Het schip van 107 meter lang werd in 2017 onder de naam ‘Engie Zeebrugge’ door een consortium in gebruik genomen als eerste specifiek gebouwd lng-bunkerschip. De naam veranderde in ‘Green Zeebrugge’ toen NYK in december 2020 als enige eigenaar overbleef. Het wordt sinds eind januari gecharterd door Titan LNG uit Amsterdam, dat in mei een aanbesteding uitschreef voor een bijkomend maritiem bunkerschip van 4.200 m3 met thuisbasis Zeebrugge.

Zeebrugge verdubbelt

Het drijvende laadstation In Zeebrugge is nodig omdat het vaste laadstation van Fluxys de tijdelijke toeloop niet alleen kan opvangen. Dat station heeft een theoretische capaciteit van 8.000 laadbeurten per jaar, maar stilaan naderen de praktische limieten. “Er is een stijgende vraag naar lng als brandstof voor de transportsector, vooral in Duitsland”, woordvoerder van Fluxys LNG Rudy Van Beurden. “Daardoor zullen we in Zeebrugge het vorige recordaantal ladingen – vorig jaar 3.195 – overtreffen en dit jaar waarschijnlijk op meer dan 6.000 eindigen.”

Fluxys gaat ervan uit dat de groeiende trend zich de volgende jaren zal doorzetten. “Daarom werd onlangs beslist om de capaciteit van vier naar acht laadstations op te trekken. Die uitbreiding zou tegen 2024 klaar moeten zijn.”

Roel Jacobus