Evergreen bestelt ‘missende’ recordschepen van 24.000 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ever Act' (23.992) tijdens de afwerking door Samsung Heavy Industries
De ‘Ever Act’ (23.992) tijdens de afwerking door Samsung Heavy Industries © Vladimir Tonic

De Taiwanese rederij Evergreen heeft deze week bij de Chinese scheepsbouwer Hudong Zhonghua nog eens twee megamaxschepen van 24.000 teu besteld. Het duo zal wel pas in 2024 in de vaart kunnen komen.

Evergreen bestelde begin oktober 2019 zes megamaxschepen bij Samsung Heavy Industries, waarvan de ‘Ever Ace’ eind volgende maand als eerste wordt opgeleverd. Met een nominale capaciteit van 23.992 teu wordt dat het grootste containerschip ter wereld, want de nieuwbouw kan ‘op papier’ nog 28 teu meer laden dan HMM’s huidige recordschepen.

In september 2019 plaatste de Taiwanese rederij via de dochterbedrijven Greencompass Marine en Evergreen Marine Hong Kong ook al een order voor vier schepen van 23.888 teu bij Hudong Zhonghua in Shanghai, een onderdeel van China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Dat kwartet zal in de loop van volgend jaar in de vaart komen.

Onvoldoende

Met de zes nieuwe recordschepen van Samsung en de vier van CSSC heeft Evergreen onvoldoende schepen voor een wekelijkse dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Dat verklaart waarom er nu nog twee eenheden werden bijbesteld. De extra schepen zullen wel pas twee jaar na hun zusterschepen klaar zijn, want de oplevering door Hudong Zhonghua’s werf Jiangnan Changxing Shipyard is voorzien in 2024.

De eerste megamax van Evergreen met 24 rijen containers in de breedte bovendeks zal eind juli ingeschakeld worden in de CEM Service, ook gekend als de NEU6-dienst van de Ocean Alliance. Die wekelijkse lijndienst laadt in Kaohsiung, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Taipei, Yantian en Tanjung Pelepas voor Rotterdam, Felixstowe en Hamburg. Ook de tweede nieuwbouw van de nieuwe A-klasse, de ‘Ever Act’ (zie foto), zal na de oplevering op 10 september in de vloot van de CEM Service komen.

Naar Antwerpen

De twee nieuwelingen vervangen de ‘Ever Govern’ en de ‘Ever Grade’. Dat zijn megamaxschepen met 23 rijen containers bovendeks en een capaciteit van 20.244 teu. Dat duo zal in juli en september worden overgeheveld naar de CES Service tussen de Far East en Noord-Europa, waarvoor Antwerpen de eerste Noord-Europese loshaven is na een tussenstop in Piraeus.

Met de nieuwe bestelling van deze week telt het orderboek van Evergreen nu 73 schepen, die samen goed zijn voor 726.000 teu. Alleen MSC heeft nog meer nieuwe capaciteit in aanbouw. Na de afwerking van de zes A-klasse- schepen zal Samsung Heavy Industries nog containerschepen voor Evergreen blijven bouwen, want begin dit jaar bestelden de Taiwanezen twintig neopanamaxschepen van 15.000 teu bij de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer. 

Stefan Verberckmoes