Congestie in Yantian stuwt spottarieven naar absoluut record

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De vaarschema’s van de grote oost-westdiensten worden zwaar verstoord door de wachttijden in de haven van Yantian, die al oplopen tot zestien dagen. Het capaciteitsverlies zorgt voor nieuwe tarievenrecords voor export uit China naar Europa.

Er is goed en slecht nieuws over de haven van Yantian in de Zuid-Chinese provincie Shenzhen, die getroffen wordt door een nieuwe uitbraak van het COVID-19-virus. Als gevolg van strengere procedures werkte Yantian International Container Terminals de voorbije weken maar op 30% van de capaciteit. Goed nieuws is dat er intussen weer zeven ligplaatsen in gebruik zijn en dat de containerterminal op 45% van het normale niveau draait.

Het slechte nieuws is dat er intussen al meer dan zestig containerschepen voor anker liggen te wachten op een ligplaats. Die wachttijden kunnen volgens de Deense rederij Maersk al oplopen tot zestien dagen. Daarmee is het aantal schepen dat lijdzaam moet liggen, al groter dan het aantal containerschepen dat getroffen werd door de blokkade van het Suezkanaal eind maart.

Nansha

Het aantal wachtende schepen zou nog groter kunnen zijn, mochten de rederijen alle geplande aanlopen behouden. Er worden integendeel tientallen aanlopen geschrapt, omdat het effect op de vaarschema’s anders nog veel rampzaliger zou zijn.

De 2M-partners Maersk en MSC besloten vorige week al om alle aanlopen van Yantian van de AE7/Condor Service naar Noord-Europa deze maand te schrappen. Ook de schepen van de AE10/Silk Service laten Yantian voor de rest van de maand links liggen en gaan nu laden in Nansha. Maersk heeft intussen al acht lijndiensten die Yantian tijdelijk niet meer aanlopen.

SCFI

Het verlies aan exportcapaciteit uit China als gevolg van de zware congestie, heeft een effect op de tarieven op de spotmarkt. Verladers stonden nog nooit zo hard te dringen om lading te boeken en betalen extra om zeker te zijn dat ze lege containers ter beschikking krijgen.

Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steeg het gemiddelde tarief (exclusief premies) op de spotmarkt voor het vervoer van een 40’-container tussen Shanghai en Noord-Europa vorige week naar een recordpeil van 12.710 dollar. Dat is een stijging van 936 dollar of bijna 8% in amper een week tijd. Ook de tarieven tussen Shanghai en New York bereikten met 8.554 dollar/feu hun hoogste niveau ooit.

Vaargebieden

In tegenstelling tot het Suezincident dat vooral het verkeer tussen Azië, Europa en de oostkust van Noord-Amerika verstoorde, heeft de congestie in Yantian een impact op een veel groter aantal vaargebieden. Er waren dan ook nieuwe recordhoogtes voor de tarieven uit Shanghai naar Santos (9.120 dollar per teu), Lagos (7.518 dollar), Durban (4.308 dollar) en Jebel Ali (2.937 dollar).

Stefan Verberckmoes