Congestie in Yantian krijgt ‘Ever Given’-allures

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De haven van Yantian
De haven van Yantian © YICT

Het gaat van kwaad naar erger met de congestieproblemen in de Zuid-Chinese haven Yantian. Na de blokkade van het Suezkanaal door de ‘Ever Given’ eind maart, is dat opnieuw een enorm probleem voor de vaarschema’s van de carriers.

De Deense rederij Maersk houdt momenteel al rekening met wachttijden voor schepen tot veertien dagen. Omdat het aantal COVID-19-besmettingen in Zuid-China nog toeneemt en de terminals hun werkingsprocedures herzien hebben, wordt er veel trager gewerkt. Ook in Shekou mogen volle exportcontainers intussen maar drie dagen voor de aankomst van het schip aangeleverd worden. In Nansha (Guangzhou) is die termijn teruggebracht naar zeven dagen.

De Yantian International Container Terminal (YICT) van Hutchison draait nog altijd maar op 30% van de normale capaciteit. De rederijen proberen het aantal aanlopen er sterk te beperken. De 2M-partners Maersk en MSC schrapten het voorbije weekend de aanlopen van de ‘Ebba Maersk’ (17.816 teu), de ‘MSC Rapallo’ (13.050 teu), de ‘Manchester Maersk’ (20.568 teu) en de ‘Marchen Maersk’ (18.340 teu). Dat zijn alleen nog maar de schepen uit diensten tussen Noord-Europa en de Far East.

Antwerpen

De lading voor die schepen wordt doorgeschoven naar de aanlopen van de ‘MSC Ravenna’ (14.036 teu), de ‘MSC Jade’ (19.437 teu), de ‘Marit Maersk’ en de ‘Munkebo Maersk’ (elk 18.340 teu), die dus allemaal tot twee weken vertraging dreigen op te lopen. De AE7/Condor Service zal voor eind juni alvast geen aanlopen in Yantian meer verrichten.

Andere carriers nemen vergelijkbare maatregelen. De Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) heeft intussen nog eens zestien aanlopen in Yantian geannuleerd bovenop de veertien die eerder al waren aangekondigd. Daarbij zitten ook weer vier schepen uit diensten tussen China en Antwerpen. Drie van die vier schepen worden naar Nansha afgeleid om daar te gaan laden.

SCFI

De havens in Noord-China zijn bezorgd over de situatie in het zuiden. Zij vrezen dat carriers aanlopen in Qingdao of Tianjin zullen laten vallen om tijd te winnen, waarbij de Noord-Chinese lading dan bijvoorbeeld naar een haven in Centraal-China als Ningbo moet worden gefeederd.

De toename van het aantal vertragingen zal opnieuw moeten opgevangen worden door het annuleren van afvaarten. Zolang dat moet gebeuren, lijkt de kans klein dat er een einde komt aan de stijging van tarieven op de spotmarkt. In maart was er even een dalende trend in de zeevrachten, maar sinds de Suezblokkade gaat de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) week na week in stijgende lijn.

Vorige week steeg het gemiddelde tarief op de spotmarkt voor het vervoer van een 40’-container van Shanghai naar Antwerpen weer verder naar 11.774 dollar, wat 142 dollar of 1,2% meer was dan de week ervoor. Dat bedrag is overigens exclusief premies om een boekingsgarantie te krijgen.

Stefan Verberckmoes