Congestie levert Antwerpen wat meer Zuid-Amerikaanse lading op

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Cap San Artemissio' (10.589 teu)
De ‘Cap San Artemissio’ (10.589 teu) © Henk Claeys

De Deense rederij Maersk schrapt drie aanloophavens in de rotatie van de Samba Service tussen Europa en de oostkust van Zuid-Amerika. De Franse partner CMA CGM zal tijdelijk lading van en naar Le Havre in Antwerpen overslaan.

Heel wat rederijen schrappen alsmaar meer aanlopen omwille van havencongestie. Soms worden drukke havens voorbijgevaren, maar in het geval van Maersks Samba Service gaat het om een structurele rotatiewijziging. Het wegvallen van drie aanlopen moet de acht ingezette schepen van 10.589 teu (zie foto) helpen om een volledige rondreis tussen Noord-Europa en de oostkust van Zuid-Amerika in 56 dagen te blijven maken.

Algeciras (southbound), Le Havre en Itapoa verdwijnen vanaf 1 juli uit het vaarschema van de Sambadienst. De Deense rederij hoopt wel Le Havre vanaf eind augustus terug toe te voegen. Dat is ook relevant voor de carriers die bij Maersk slots kopen, waaronder CMA CGM en COSCO Shipping Lines. Die twee verkopen de verbinding overigens als Safran Service en ESE-dienst.

Europa Terminal

In Europa blijven vanaf 1 juli alleen Rotterdam, London Gateway, Hamburg en Antwerpen als directe aanloophavens over. Doordat de haltes in Algeciras (defintief) en Le Havre (tijdelijk) wegvallen, wordt de Scheldehaven de laatste Europese laadhaven. De schepen laden er aan de Europa Terminal van PSA (Kaai 869) voor Santos, Paranagua, Montevideo en Buenos Aires.

Maersk zal vanaf volgende maand de Europese exportlading naar Itapoa in Santos lossen voor overslag op een ander schip naar de eindbestemming. Lading vanuit Itapoa naar Europa zal overgeslagen worden in Tanger Med, dat op de terugreis naar Rotterdam wordt aangelopen. Die Marokkaanse hub wordt voor Maersk ook de transhipmenthaven voor containers van en naar Le Havre.

Andere hubs

CMA CGM kiest andere hubs. De lading uit Brazilië, Argentinië en Paraguay voor Le Havre zal in Antwerpen overgeslagen worden. De exportlading uit Frankrijk zal naar gelang de eindbestemming via Antwerpen of Algeciras reizen.

De Franse rederij zal Europese export voor Itapoa in Antwerpen voortaan op de schepen van de EPIC Service naar het Midden-Oosten en India laden. Die containers zullen dan gelost worden in Algeciras, waar aansluiting is met de Sirius Service tussen het Middellandse Zeegebied en de Zuid-Amerikaanse oostkust, die wel Itapoa blijft bedienen.

Het eerste schip dat de ingekorte rotatie zal beginnen volgen, is de ‘Cap San Augustin’. Dat schip zal op 1 juli in Rotterdam aan een volgende reis beginnen en wordt op 8 juli in Antwerpen verwacht.

Stefan Verberckmoes