CEO Hapag-Lloyd: “Spottarieven eigenlijk veel te hoog”

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
CEO Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen
CEO Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen © Hapag-Lloyd

Het lijkt de wereld op zijn kop: de CEO van Hapag-Lloyd vindt dat de spotvrachten in China momenteel eigenlijk veel te hoog zijn. Opmerkelijk is ook de uitspraak ‘dat de containerrederijen geholpen zouden zijn door een zwak piekseizoen’.

Congestieproblemen in grote havens houden de lijnvaartsector in een grip. “Terwijl de wachttijden in de grote Californische containerhavens eindelijk wat verminderen en de impact van de COVID-19-pandemie in de ontwikkelingslanden afneemt, nemen de problemen in Noord-Europa toe”, zei Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd, gisteren 14 juni tijdens een digitale persbabbel met enkele scheepvaartanalisten.

De gevolgen van de blokkade van het Suezkanaal in de laatste week van maart zijn volgens hem nu grotendeels weggewerkt. “Wat we zien in Europa, is dat het congestieprobleem nu eerder met arbeidskwesties te maken heeft”, aldus de topman van de Hamburgse carrier.

Problemen nog erger

De grootste congestieproblemen zijn er momenteel in de Chinese haven Yantian, na een nieuwe uitbraak van het COVID-19-virus in de Pearl River Delta. “Dat is weer iets dat niemand had zien aankomen en dat ervoor zal zorgen dat we nog meerdere maanden in de problemen blijven zitten”, zegt de CEO. “We staan altijd weer voor verrassingen.”

De problemen dreigen nog erger te worden, nu het piekseizoen voor de deur staat. In de zomermaanden is er traditioneel meer lading en dat zal dit jaar niet anders zijn. “Eigenlijk zouden we geholpen zijn door een kalm piekseizoen, maar we weten dat de voorraden in de Verenigde Staten en Europa laag zijn”, zegt Rolf Habben Jansen.

Langer piekseizoen

“Omdat we geen extra containers en schepen kunnen inzetten, verwachten we dat het piekseizoen vroeger zal starten en langer zal duren.” De topman van de Hamburgse carrier blijft bij zijn mening dat er meer nieuwe containerschepen nodig zijn, ondanks de recente ordergolf. “Momenteel heeft de sector totaal geen reservecapaciteit. We hadden al schepen te kort in de kalmere periode van het jaar en hebben gewoon extra boten nodig om pieken of congestie op te vangen.”

“De enorme vraag naar scheepscapaciteit heeft de spottarieven naar ongekende hoogtes gestuwd. Rolf Habben Jansen vindt de huidige spottarieven ook veel te hoog, maar het is nu eenmaal de realiteit van de markt. “Wanneer we boekingen beginnen accepteren voor een afvaart, is die binnen de kortste keren tien keer volgeboekt. Verladers en expediteurs boeken elk slot dat ze kunnen bemachtigen, maar voor ons is het dan onduidelijk of die lading ook effectief zal opduiken omdat ze bij iedereen plaats reserveren.”

Geen extra schepen

Om de trouwe klanten voldoende plaats te kunnen garanderen, accepteert Hapag-Lloyd nu pas boekingen kort voor de afvaart van een schip. “Zo hebben we ook een beter zicht op het equipment dat we kunnen vrijgeven.” De beschikbaarheid van lege containers blijft een probleem nu steeds meer aanlopen in Yantian van schepen die afkomstig zijn uit Europa, geschrapt worden.

De topman van Hapag-Lloyd geeft ruiterlijk toe dat de rederij momenteel niet alle contractuele verplichtingen kan nakomen. “Voor een wekelijkse dienst op de trans-Pacific heb je normaal gezien zes schepen nodig, maar omwille van de congestie zouden dat er nu eigenlijk acht moeten zijn om wekelijkse afvaarten te bieden. Die twee extra schepen zijn er niet en dat betekent dat wanneer je een klant wekelijks honderd slots heb toegezegd, je nu een keer per vier weken moet zeggen dat die slots er gewoon niet zijn.”

Stefan Verberckmoes