2M moet trans-Atlantische TA3-dienst ‘resetten’

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Anchorage' (8.762 teu) ter hoogte van Doel
De ‘MSC Anchorage’ (8.762 teu) ter hoogte van Doel © Stefan Verberckmoes

De 2M-partners Maersk en MSC kunnen de vertragingen in de TA3 Service naar Noord-Amerika niet inhalen. Maersk heeft een ‘reset’ van de dienst aangekondigd, waarbij er een Antwerpse aanloop wegvalt in de laatste week van juni.

De ‘Sealand Illinois’ (6.648 teu) heeft begin deze week in Antwerpen geladen bij MSC PSA European Terminal (MPET) voor Newark, Veracruz, Altamira, New Orleans en Charleston. Het containerschip moet nog aan die trip beginnen, want het laadt vandaag de laatste exportlading voor Mexico en de Verenigde Staten in Bremerhaven.

Volgens het vaarschema van de TA3 Service zou het schip op 28 juni terug in Antwerpen moeten zijn voor de afvaart met nummer 126W. Dat betekent dat het schip de volledige rondreis in 26 dagen zou moeten afleggen, terwijl daar normaal gezien 42 dagen voor voorzien zijn. Het is duidelijk dat sneller varen niet zal volstaan om de vertraging goed te maken.

Capaciteitstekort

Omdat de vijf andere schepen uit de dienst – waaronder de ‘MSC Anchorage’ van 8.762 teu (zie foto) – ook achterzitten op hun schema, zal Maersk nu proberen om de ‘Sealand Illinois’ weer op 5 juli in Antwerpen te hebben voor afvaart 127W. Het volledige vaarschema wordt overeenkomstig aangepast, zodat ook de andere boten allemaal een week opschuiven. Dat de afvaart van 28 juni wegvalt, is lastig voor verladers met lading naar Mexico, omdat Maersk al een tijdje met een capaciteitstekort richting de US Gulf worstelt.

Ook 2M’s tweede trans-Atlantische loop (de TA2 of NEUATL2) kampt met congestie en vertragingen. Daarom werd besloten om de haven van Liverpool, die al tijdelijk uit het vaarschema werd geschrapt, ook de komende vijf weken nog voorbij te varen om wat tijd te winnen.

Stefan Verberckmoes