Suezkanaal nog breder en dieper

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'HMM Algeciras' (23.964 teu) tijdens een transit van het Suezkanaal
De ‘HMM Algeciras’ (23.964 teu) tijdens een transit van het Suezkanaal © HMM

De top van de Suez Canal Authority (SCA) heeft deze week concrete plannen voorgesteld om het Suezkanaal te verbreden en te verdiepen. De recente stranding van de ‘Ever Given’ brengt de uitvoering van deze plannen in een stroomversnelling.

Het zuidelijke deel van de vaarweg waar de containerreus ‘Ever Given’ (20.388 teu) eind maart gedurende bijna een week alle transitverkeer geblokkerd heeft, zal over een lengte van 30 kilometer zo’n veertig meter worden verbreed. Door baggerwerken zal de huidige diepgang van 66 voet er opgetrokken worden tot 72 voet (22 meter).

Deze aanpassing zal de doorvaart voor de allergrootste schepen veiliger maken, maar laat nog geen tweerichtingsverkeer toe. De grootste containerschepen van rederijen als MSC, HMM (zie foto) en CMA CGM laden bovendeks 24 rijen containers en zijn 61 meter breed.  

Ontdubbeld

Op het noordelijke deel van het Suezkanaal, waar de vaarroute al in 2015 deels ontdubbeld werd zodat south- en northbound verkeer er een eigen vaargeul hebben, wordt volgens SCA-voorzitter Osama Ramie nog tien kilometer extra aangepakt. De schepen zullen daar dan over een totale afstand van 82 kilometer elkaar probleemloos kunnen kruisen.

De voorstelling van de plannen werd bijgewoond door de Egyptische president Abdul Fattah al-Sisi. Het is nog niet duidelijk hoe de verbreding en verdieping gefinancierd zal worden, maar Sisi wil de werken wel graag over twee jaar voltooid zien.

Stefan Verberckmoes