Slecht nieuws voor eigenaars containers: ‘Ever Given’ blijft aan kant

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
Een goed gevulde 'Ever Given' (20.388 teu) in betere tijden op de Westerschelde
Een goed gevulde ‘Ever Given’ (20.388 teu) in betere tijden op de Westerschelde © Etienne Verberckmoes

Een zoveelste tegenslag voor de verzekeraars en de eigenaar van de ‘Ever Given’. Ze hebben weer een procedure tegen de inbeslagname verloren. Een oplossing lijkt nog lang niet in zicht.

Inmiddels ligt de ‘Ever Given’, die eind maart de vaarroute in het Suezkanaal blokkeerde, al bijna twee maanden aan de ketting in een breder stuk van het Suezkanaal. Het werd door de Egyptische autoriteiten in beslag genomen tot zekerheid van de schade van de Egyptische autoriteiten.

Juridische strijd barst los

De verzekeraars en de eigenaar van de ‘Ever Given’ hebben dit weekend nogmaals een verzetsprocedure tegen de inbeslagname verloren. Ze argumenteerden dat het incident te wijten zou zijn aan de kanaalautoriteiten omdat aan de ‘Ever Given’ maar één sleepboot was toegekend in plaats van twee. Ook werd een eis tot schadevergoeding van 100.000 dollar ingesteld tegen de Egyptische autoriteiten wegens het onrechtmatig blokkeren van de ‘Ever Given’.

De Egyptische rechtbank was het niet eens met die argumentatie en wees de vordering af. De verzekeraars en eigenaars hebben inmiddels opnieuw beroep aangetekend tegen deze beslissing. De zaak komt daarom volgende week opnieuw voor de rechtbank.

Minnelijke oplossing

De kans dat een Egyptische rechtbank het beslag opheft, lijkt steeds kleiner te worden. Dat is slecht nieuws voor de eigenaars van de lading in de ruim 18.000 containers aan boord.

Indien er geen opheffing komt, rest enkel nog een minnelijke oplossing tussen de Egyptische autoriteiten en de verzekeraars en eigenaar van de ‘Ever Given’. Dit weekend suggereerde het hoofd van de Egyptische kanaalautoriteiten in een tv-interview dat ze hun oorspronkelijk bod van 600 miljoen dollar zouden kunnen laten zakken tot 550 miljoen dollar. Van dit bedrag zou dan 200 miljoen dollar meteen betaald moeten worden, waarna het schip vrij zou kunnen komen. De overige 350 miljoen dollar zou dan op korte termijn voldaan moeten worden.

De verzekeraars en de eigenaar hebben nog niet gereageerd op die berichten.

Philippe Van Dijck