Griekse reder verdient smak geld met verkoop ongebouwde schepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Samsung Heavy Industries
Samsung Heavy Industries © SHI

De Taiwanese rederij Wan Hai heeft vier nog te bouwen schepen van 13.000 teu overgenomen van Capital Ship Management. De Griekse reder Evangelos Marinakis realiseert op die verkoop een boekwinst van maar liefst 33,6 miljoen dollar.

De grote vraag naar containerschepen doet zowel de chartertarieven als de tweedehandswaarde fors stijgen. Dat laatste geldt ook voor tonnage die nog gebouwd moet worden en daar heeft de Griekse reder Evangelos Marinakis van geprofiteerd.

Via Capital Ship Management bestelde hij begin dit jaar vier containerschepen van 13.000 teu bij Samsung Heavy Industries. Volgens die Zuid-Koreaanse scheepswerf had dit order een waarde van 412 miljoen dollar, wat overeenkomt met 103 miljoen dollar per schip.

Verzilveren

Hoewel de schepen pas in 2022 en 2023 in de vaart zullen komen, heeft de Taiwanese rederij Wan Hai Lines dit kwartet al deze maand tweedehands overgenomen van Marinakis. Omdat het om een grote investering gaat, moest Wan Hai dat melden aan de Taiwanese beurs. Uit die verklaring blijkt dat de rederij 111,4 miljoen dollar per schip betaalt aan Marinakis, die dus een meerwaarde van 8,4 miljoen dollar per schip kan verzilveren.

Wan Hai bestelde zelf eind maart al vijf schepen van 13.200 teu bij Hyundai Heavy Industries voor een bedrag van 112,4 miljoen dollar per schip. Met de vier schepen van Capital Ship Management erbij heeft de carrier uit Taipei nu al negen compacte neopanamaxschepen in aanbouw. Het orderboek van de Taiwanese rederij omvat voorts nog veertien schepen van 3.013 teu en negen van 2.038 teu.

Stefan Verberckmoes