Fors hogere toeslagen bij MSC voor export naar Noord-Amerika

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Anchorage' (8.762 teu) ter hoogte van Doel
De ‘MSC Anchorage’ (8.762 teu) ter hoogte van Doel © Stefan Verberckmoes

De containertarieven voor Noord-Europese export naar Noord-Amerika zaten de voorbije weken stevig in de lift. Volgende maand verhoogt MSC twee toeslagen op dit vaargebied met nog eens 500 dollar per container.

Volgens de Freightos Baltic Index is het gemiddelde tarief om een container vanuit Noord-Europa naar Noord-Amerika te sturen intussen al gestegen naar 3.428 dollar. De World Container Index van de Britse consultant Drewry stelt dat er gemiddeld al 3.505 dollar betaald wordt, wat een stijging met ongeveer een derde in twee weken tijd is.

Als het aan MSC ligt, wordt de stijging van de tarieven volgende maand voortgezet. De Zwitserse rederij rekent nu al een Peak Season Surcharge (PSS) aan voor exportlading naar de Verenigde Staten van 1.200 dollar per container en verhoogt die piekseizoentoeslag op 3 juni naar 1.700 dollar. Op dezelfde datum wordt ook de Equipment Imbalance Surcharge (EBS) opgetrokken van 500 naar 1.000 dollar voor een gewone container. Voor reefercontainers richting VS verhoogt deze toeslag van 1.500 naar 2.000 dollar.

Marktleider

Voor export naar Canada en Mexico gelden andere bedragen, maar er komt per container in totaal 1.000 dollar bij. De EBS wordt verhoogd van 1.500 naar 2.000 dollar per gewone container (en naar 2.500 dollar voor reefers) en de PSS verdubbelt op 3 juni van 500 naar 1.000 dollar voor alle containertypes.

Volgens de Franse databank Alphaliner is MSC marktleider in de trade tussen Europa en Noord-Amerika. De gemiddelde wekelijkse capaciteit van de rederij uit Genève vanuit Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied naar Canada, de VS (beide kusten) en de Golf van Mexico bedraagt zo’n 39.500 teu, wat goed is voor een marktaandeel van 28,1%.

Stefan Verberckmoes