DP World sluit eerste contract voor Thames Freeport

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Thames Freeport
Thames Freeport © DP World UK

DP World ontvouwt zijn plannen voor Thames Freeport met onder meer een terminal voor de import van bouwmaterialen van transporteur Swain Group. Tot deze vrijhavenzone rond Tilbury en London Gateway behoort ook de autofabriek van Ford in Dagenham.

Op 3 maart verleende de Britse regering, na een procedure van biedingen, aan acht initiatieven de toestemming om tegen het jaareinde een vrijhaven op te richten. Deze zogenaamde freeports krijgen een gunstig belastingregime, waarmee de Britse regering na de brexit de economische ontwikkeling wil aanzwengelen.

DP World begint concrete plannen bekend te maken voor de twee projecten waarbij het betrokken is. Het gaat om twee zones in Zuid-Engeland die vanuit de Vlaamse havens druk aangevaren worden: Thames Freeport (Tilbury en Purfleet) en Solent (Southampton en Portsmouth).

Bouwmaterialen

Voor de Thames Freeport ondertekende DP World een driejarige overeenkomst met wegtransporteur Swain Group voor het opzetten van een importcentrum voor bouwmaterialen. In eerste instantie gaat het om een terrein voor snelle overslag van 1 hectare vlakbij een kade van DP Worlds distributiehub Londen Gateway (zie foto). “We behandelen nu al de import van meer dan honderdduizend ton van bouwmaterialen per jaar en verwachten dat dit na het herstel van de bouwsector na de coronapandemie verder zal toenemen”, zegt directeur Matthew Deer van Swain Group.

De andere bekende partners in Thames Freeport zijn de haven van Tilbury – die onder meer vanuit Zeebrugge druk wordt aangevaren door DP World-dochter P&O Ferries – en de Fordfabriek in Dagenham – van waar CLdN auto’s naar Vlissingen vaart.

Bedrijven aantrekken

“London Gateway heeft vlak bij het water bijna 93 hectare beschikbaar voor bedrijven die zich er willen vestigen om van de voordelen van een freeport te genieten”, zegt CEO Ernst Schulze van DP World UK. “Deze terreinen zijn gekoppeld aan een logistiek park dat multimodaal verbonden is met de Britse markt.”

In de freeport Solent investeert DP World dit jaar in de haven van Southampton, de op een na grootste containerterminal van het Verenigd Koninkrijk, 46,5 miljoen euro in het verhogen van het serviceniveau. Dat geld wordt besteed aan onder meer aanpassingen van de steigers voor de grootste schepen ter wereld, elf nieuwe rijdende containerkranen (straddle carriers), een zone voor lege containers en grenscontroleposten.

Roel Jacobus