Dode bij berging ‘Ever Given’

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
De 'Ever Given' aan de grond in het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ aan de grond in het Suezkanaal © SCA

Volgens de Egyptische autoriteiten is er tijdens de bergingsoperatie van de ‘Ever Given’ een schip gezonken. Daarbij zou een bemanningslid zijn overleden.

De ‘Ever Given’ blokkeerde zeven dagen lang het Suezkanaal. Na een bergingsoperatie met meer dan tien sleepboten en graafwerken langs de kant, kon het schip bevrijd worden. De ‘Ever Given’ ligt momenteel nog altijd in een breder stuk van het Suezkanaal, nadat het in beslag genomen werd door de Egyptische autoriteiten.

Overlijden

Tijdens de bergingswerkzaamheden is volgens de Egyptische autoriteiten een hulpverleningsschip gezonken. Daarbij zou een bemanningslid overleden zijn. Het is vooralsnog niet duidelijk om welk schip het gaat en in welke omstandigheden het incident gebeurde.

Het is opvallend dat de autoriteiten dat nieuws niet eerder naar buiten gebracht hebben. Mogelijk is dat deel van de strategie van de Egyptische autoriteiten om de eigenaar en verzekeraar onder druk te zetten om akkoord te gaan met een minnelijke regeling.

Tegenbod

In ieder geval blijkt dat de onderhandelingen tussen partijen over de vrijgave van de ‘Ever Given’ op een hoogtepunt komen. Eerder deze week gaven de Egyptische autoriteiten aan hun aanbod te verlagen tot 550 miljoen dollar, waarvan 200 onmiddellijk te betalen.

Inmiddels zou de eigenaar een tegenbod gelanceerd hebben op het voorstel van de Egyptische autoriteiten. Volgens diverse bronnen zouden ze 140 miljoen dollar geboden hebben voor de vrijgave van het schip. Dat bedrag zou gebaseerd zijn op de waarde van het schip dat geschat wordt op 150 miljoen dollar. Ook de totale lading aan boord werd door experten geschat en zou 775 miljoen dollar waard zijn, heel wat minder dan de oorspronkelijk geschatte 3 miljard dollar.

Oorzaak van incident

Samen met de discussie over het te betalen bedrag voor de vrijgave, zetten beide partijen hun standpunten kracht bij met inhoudelijke argumenten over de oorzaak van het incident. Eerder beklaagde de eigenaar zich al over het gebrek aan bijkomende sleepboten. Daardoor had het schip onvoldoende hulp om zonder kleerscheuren door het kanaal te varen. Ook de Egyptische autoriteiten laten nu van zich horen. Volgens de Egyptenaren was de snelheid van het schip veel te hoog en zouden er verschillende technische stuurfouten gemaakt zijn door de kapitein en bemanning.

Het resultaat van het technisch onderzoek van het incident en van de staat van de ‘Ever Given’ na het incident werd nog niet publiek gemaakt.

Philippe Van Dijck