CMA CGM viert herintrede in top 3 met 22 nieuwe orders

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'CMA CGM Concorde' (23.112 teu) werd op 27 april 2021 aan CMA CGM opgeleverd
De ‘CMA CGM Concorde’ (23.112 teu) werd op 27 april 2021 aan CMA CGM opgeleverd © CMA CGM

De Franse rederij CMA CGM heeft COSCO ingehaald als derde grootste containerrederij ter wereld. De carrier uit Marseille lijkt die derde positie te zullen behouden, want er werden vorige week 22 nieuwe schepen besteld, samen goed voor 223.000 teu.

CMA CGM was lange tijd de derde grootste containerrederij ter wereld, tot COSCO Shipping die positie in juli 2018 overnam nadat het Orient Overseas Container Line (OOCL) uit Hongkong opkocht. Door de oplevering van de nieuwbouw ‘CMA CGM Concorde’ (foto), het zevende op lng varende schip van 23.112 teu uit een reeks van negen, bestaat de vloot van de Franse carrier nu uit 557 schepen, samen goed voor 3.049.743 teu.

Volgens de top 100 van de Franse databank Alphaliner is CMA CGM daarmee opnieuw de nummer drie in de lijnvaart, na Maersk en MSC. De totale vloot van COSCO als groep (COSCO Shipping Lines, OOCL en regionale dochters als Diamond Line) telt momenteel 499 schepen, die samen 3.009.039 teu kunnen vervoeren. De Chinese carrier heeft volgens Alphaliner twaalf megamaxschepen in aanbouw voor OOCL, samen goed voor een capaciteit van 276.000 teu.

Orders

CMA CGM heeft op vrijdag 30 april 22 nieuwe orders bij China State Shipbuilding Corporation (CSSC) bevestigd, wat het totale orderboek van de Franse rederij nu op 44 schepen en 555.577 teu brengt. De nieuwe orders worden verdeeld over drie scheepswerven, die de 22 extra schepen in 2023 en 2024 zullen opleveren. Dankzij die orders lijkt de carrier zijn positie als nummer drie veilig te stellen.

Jiangnan Shipyard zal voor de Fransen zes maxi-neopanamaxschepen met een capaciteit van 15.000 teu bouwen, die op lng kunnen varen. De scheepswerf Jaingnan Changxing zal zes compacte neopanamaxen van 13.000 teu bouwen, die eveneens op lng zullen varen. Qingdao Beihai tenslotte zal voor CMA CGM tien schepen van 5.500 teu bouwen, die Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) zullen bunkeren.

Geen scriubbers

De keuze voor lng als brandstof voor de nieuwe schepen van 13.000 en 15.000 teu past in de strategie van de Franse rederij om de emissies al op korte termijn te verminderen. Dat de schepen van 5.500 teu geen scrubber krijgen, zodat ze verplicht op duurdere laagzwavelige bunkerolie moeten varen, is een aanwijzing dat CMA CGM vreest dat de regels voor het lozen van waswater uit scrubbers nog verder aangescherpt zullen worden.

Stefan Verberckmoes