CLdN verkoopt trouwe werkpaarden ‘Celestine’ en ‘Clementine’

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
‘Clementine’
‘Clementine’ © Henk Claeys

Bij een internationale scheepsmakelaar staan de ‘Clementine’ en ‘Celestine’ van roro-operator CLdN te koop. Het gaat om twee van de zes zusterschepen uit de Kawasaki-klasse, waarvan sommige al een kwarteeuw tot de vloot …

Op de website van scheepsmakelaar VED Marine Services uit Hongkong en Mumbai, worden twee schepen van de Luxemburgse roro-operator CLdN te koop aangeboden. Daarbij is met naam sprake van de ‘Clementine’ (zie foto) en wordt melding gemaakt van “een zusterschip”. De technische gegevens wijzen in de richting van de ‘Celestine’.

Deze advertentie bevestigt het nieuws – dat sinds vorige week de ronde doet in internationale kringen van scheepsmakelaars – over een nakende verkoop van de ‘Celestine’. Door de redactie van Flows.be om een toelichting gevraagd, kon het management van CLdN RoRo nog geen informatie geven.

Groter en milieuvriendelijker

De ‘Celestine’ en ‘Clementine’ zijn zusterschepen uit de Kawasaki-klasse, een reeks van zes met de ‘Victorine’, ‘Celandine’, ‘Valentine’ en ‘Melusine’. Ze werden gebouwd op de Japanse scheepswerf Kawasaki en behoren tot de oudste werkpaarden in de vloot van CLdN. De ‘Celestine’ werd gebouwd in 1996 en vaart doorgaans met nieuwe wagens van Ford tussen de fabriek in het Engelse Dagenham (Thames) en Vlissingen. De ‘Clementine’ werd gebouwd in 1997 en vaart momenteel de jonge driehoeksroute tussen Santander, Liverpool en Dublin. Ze hebben beiden een capaciteit van 2.307 lijnmeter.

CLdN werkt permanent aan vernieuwing en schaalvergroting van de vloot. Tegen het jaareinde worden twee nieuwe schepen met lng-motoren verwacht. Wat de schaalvergroting betreft, behoren onder meer de ‘Celine’ en ‘Delphine’ met bijna 8.000 lijnmeters tot de jongere generatie.

Roel Jacobus