CLdN neemt weer begeleide vracht mee vanuit Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
'Sixtine'
‘Sixtine’ © CLdN ro-ro

Chauffeurs mogen weer mee op de rorodiensten van CLdN van Zeebrugge en Rotterdam naar het VK en Ierland. Het risico op COVID-19-besmetting van de bemanning is onder controle en diverse klanten willen het Britse chauffeurstekort zelf opvangen.

Roro-operator CLdN neemt weer vrachtwagens mét chauffeur mee naar het Verenigd Koninkrijk (VK) en Ierland. Het gaat om routes van Zeebrugge en Rotterdam naar Purfleet en Killingholme en van Zeebrugge naar Dublin. Daarop vaart momenteel onder meer de ‘Sixtine’ (foto).

CLdN was direct na het opduiken van de COVID-19 pandemie in maart 2020 gestopt met begeleide vracht. “In de huidige omstandigheden kunnen we weer chauffeurs aan boord nemen zonder risico op besmetting van de bemanning. Dat hebben we uitvoerig getest. Het is onze voornaamste drijfveer om weer chauffeurs toe te laten”, vernemen we bij CLdN RoRo. In juli was concullega P&O Ferries opnieuw gestart met het meenemen van chauffeurs tussen Zeebrugge en Tilbury.

Brits chauffeurstekort opvangen

Een bijkomende reden voor de behoefte aan begeleid transport, is het dramatisch toegenomen chauffeurstekort in het VK. Dat leidt voor alle operatoren tot vertragingen als ze onbegeleide vrachten ophalen en aanleveren op Britse haventerminals. “Het is inderdaad zo dat bepaalde klanten op het VK onze begeleide diensten willen gebruiken om hun eigen chauffeurs daar een paar extra ritten van en naar onze terminals te laten doen”, bevestigt CLdN RoRo.

“Op Ierland gaat het voornamelijk om buitengewone cargo waarvan het wenselijk is dat er een chauffeur bij blijft. Voor de reguliere cargo is het níét economisch om een chauffeur meer dan dertig uur op een schip te laten verblijven, zeker in tijden van algemene chauffeurstekorten.”

Roel Jacobus