Carriers hebben geen schepen voor plotse ‘revival’ op trans-Atlantic

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Een groot containerschip van ONE verlaat de haven van New York
Een groot containerschip van ONE verlaat de haven van New York © Port authority of NY & NJ

Het tekort aan containers en schepen laat zich sinds enkele weken ook op de trans-Atlantic voelen. De beschikbare capaciteit tussen Europa en Noord-Amerika is momenteel amper 1,4% groter dan tijdens de ‘rampmaand’ mei 2020.

De tarieven voor het transport van een 40’ container van Noord-Europa naar New York zijn in de voorbije weken met meer dan een derde gestegen naar 3.600 dollar. Begin april al bleek dat vele schepen richting de Verenigde Staten bomvol zaten en marktleider MSC kondigde voor juni al forse nieuwe toeslagverhogingen aan.

Volgens de Franse databank Alphaliner is de trans-Atlantic na de trans-Pacific en de trade tussen Europa en de Far East nu ook in een fase gekomen waarin de tarieven naar torenhoge niveaus kunnen stijgen omdat er te weinig scheepscapaciteit is voor het ladingaanbod.

Wekelijkse capaciteit

Op de twee grootste oost-westroutes was dat capaciteitstekort het gevolg van een fors stijgende e-commerce, waarbij consumenten in de Verenigde Staten en Europa veel meer producten uit China bestelden. De rederijen reageerden daarop door de capaciteit te verhogen.

Volgens Alphaliner bedraagt de gemiddelde wekelijkse capaciteit tussen Azië en Noord-Amerika momenteel zo’n 568.820 teu, wat een nieuw record is, en 47,6% meer dan het aanbod van een jaar geleden. In de trade tussen Europa en de Far East is de capaciteit nu 24,6% groter dan op 1 mei 2020.

Extra schepen

Die hoge percentages staan in schril contrast met de situatie op de trans-Atlantic, waar het huidige aanbod amper 1,4% groter is dan een jaar geleden. Bovendien geldt mei 2020 ook niet als een goed referentiepunt, omdat de capaciteit toen in volle coronacrisis al erg laag was (-3,2% tegenover mei 2019).

Omdat de vraag naar transportcapaciteit naar de VS groter is geworden dan het aanbod, hebben verschillende rederijen al extra schepen uitgestuurd. MSC gebruikte zelfs de 13.102 teu grote ‘MSC Cristina’ om in Antwerpen met een extra afvaart containers mee te nemen richting New York, Norfolk en Charleston. Daar nam de neopanamax duizenden lege containers aan boord richting China, waar exporteurs spreekwoordelijk vechten om elke beschikbare box.

Hoge inkomsten

Volgens Alphaliner is het voor de carriers interessant om schepen nu westwaarts rond de wereld te laten varen. Zo kunnen ze profiteren van recordtarieven tussen zowel China als Noord-Europa als tussen Europa en Noord-Amerika. Op de trans-Atlantic lijken de tarieven van 3.600 dollar veel lager dan die op de andere grote routes, maar omwille van de relatief korte vaarafstand leveren ze wel hogere inkomsten van meer dan een dollar per teu en per nautische mijl op.

Een westbound trip laat ook toe om iets te doen aan het steeds erger wordende containerevenwicht in de havens aan de oostkust van de VS, waar de import fors stijgt en de uitvoer van beladen containers terugloopt. Alleen al in de haven van New York (zie foto) moest in het eerste kwartaal ruim 700.000 teu weer leeg uitgevoerd worden (+43,6%). In de maand maart steeg het terugbrengen van lege laadkisten uit New York naar Azië of Europa er zelfs met een heftige 77,5%.

Stefan Verberckmoes