THE Alliance moet afvaarten annuleren op slecht moment

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'HMM Nuri' (16.010 teu) in Singapore
De ‘HMM Nuri’ (16.010 teu) in Singapore © HMM

Het effect van de blokkade van het Suezkanaal wordt de komende weken pijnlijk voelbaar in de Far East voor zowel carriers als verladers. THE Alliance moet afvaarten annuleren op het moment dat die een recordomzet hadden kunnen opleveren.

Als gevolg van de blokkade van het Suezkanaal in de laatste week van maart, zijn heel wat schepen die toen onderweg waren van het Verre Oosten naar Europa, vorige maand met één tot twee weken vertraging in Noord-Europa gearriveerd. Diezelfde schepen zijn intussen op de terugweg naar de Far East en hebben hun vertraging omwille van havencongestie in Europa vaak nog zien oplopen.

De vier partners van THE Alliance hebben daarom geen schepen beschikbaar voor twee afvaarten uit China op 30 mei voor de FE2 en FE3 Services naar Noord-Europa. Beide afvaarten werden officieel geannuleerd. Ondanks het feit dat HMM volop bezig is om acht nieuwe schepen van 16.010 teu in de vaart te brengen (zie foto), kon er ook geen schip gevonden worden voor de afvaart van de FE3 Service op 13 juni uit Hongkong.

Ook eastbound

Hapag-Lloyd, HMM, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming annuleren automatisch een volledige rondreis. Het betekent dus ook dat de FE3 op 8 en 22 juli geen eastbound-afvaarten kan bieden vanuit Antwerpen naar het Verre Oosten. Op beide dagen zal de voor de FE3 gereserveerde ligplaats aan de Noordzee Terminal van PSA leeg blijven.

Voor de betrokken carriers is het knarsetanden omdat ze niet volop kunnen profiteren van de torenhoge tarieven. De Ocean Alliance en het 2M Vessel Sharing Agreement hebben voorlopig nog geen afvaarten moeten schrappen, maar ook hun vaarschema’s zijn verstoord. De tijdspanne tussen twee opeenvolgende afvaarten van een dienst die normaal gezien zeven dagen moet bedragen voor een wekelijkse dienst, schommelt nu meestal tussen de vier en de elf dagen.

Pijnlijk

Dat sommige afvaarten wegvallen, is ook pijnlijk voor de verladers en expediteurs. Die moeten nu al een viertal weken voor afvaart boeken om nog ergens plaats te bemachtigen. Het tekort aan containers in China die leeg uit onder andere Europa moeten terugkeren, is door de vertragingen van inkomende schepen opnieuw groter geworden.

Dat grote tekort aan boxen en slots zorgt ervoor dat de tarieven in stijgende lijn blijven gaan. Spottarieven tussen Shanghai en Noord-Europa van 14.000 tot 15.000 dollar voor een 40’-container, zijn al lang geen uitzondering meer, wanneer daar de premies voor de vrijgave van een lege container en een boekingsgarantie mee inbegrepen zijn. Verladers zullen de komende weken dus nog hoger moeten bieden op nog minder beschikbare capaciteit.

Stefan Verberckmoes