Onderhandelingen over schadevergoeding ‘Ever Given’ gestart

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
De 'Ever Given' aan de grond in het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ aan de grond in het Suezkanaal © SCA

De Egyptische autoriteiten, de verzekeraar en de eigenaar van de ‘Ever Given’ proberen een minnelijke regeling te vinden. De Suez Canal Authority, heeft verklaard dat er momenteel gesprekken lopen.

Osama Rabi, het hoofd van de Suez Canal Authority, heeft verklaard dat er gesprekken zijn met de P&I-verzekeraar (Protection & Indemnity-verzekering is een type van maritieme verzekering) van de ‘Ever Given’ om een minnelijke oplossing te vinden voor de economische schade die werd veroorzaakt door het incident met de ‘Ever Given’

Volgens eerdere berichten claimde de Suez Canal Authority een bedrag van 1 miljard dollar, ter compensatie van misgelopen inkomsten door de bijna zevendaagse sluiting van het kanaal. De Suez Canal Authority kan de eigenaar en de verzekeraar eenvoudig onder druk zetten, want ze kan de ‘Ever Given’ verhinderen om verder te varen. Want het schip ligt nog altijd in een breder stuk van het Suezkanaal (The Bitter Lakes) met nog duizenden containers aan boord.

Andere claims

Hoewel de dreigende claim van de Suez Canal Authority wellicht de grootste claim is in omvang, heeft een mogelijk akkoord met de Egyptische autoriteiten geen invloed op eventuele andere claims van derden. Intussen hebben zich al een aantal rederijen gemeld bij de verzekeraar voor de vergoeding van hun vertragingsschade.

Ook op de general average die vorige week werd uitgeroepen door de eigenaar, hebben de gesprekken met de Egyptische autoriteiten geen invloed. De ladingeigenaars zullen nog steeds mee moeten betalen aan de reddingskosten.

Zwarte doos

De ‘Ever Given’ wacht in The Bitter Lakes op verdere inspectie door de classificatiemaatschappij ABS. Inmiddels werden ook data uit de ‘zwarte doos’ van het schip (de Voyage Data Recorder) geanalyseerd. Maar op basis van die data kon (nog) geen duidelijke conclusie worden getrokken.

Volgens de eerste inspecties zou de ‘Ever Given’ zelf eerder beperkte schade hebben opgelopen aan de onderkant van de romp en de voorsteven. Momenteel wordt bekeken of het schip voldoende zeewaardig is om verder te varen zonder herstellingen.

Philippe Van Dijck